Peter Schütze vil sætte fart på Nordea

Nordea har alle muligheder for at vokse og tjene mere, mener bankdirektør Peter Schütze. Men det har været en sejtrækker at nå dertil, fortæller han i et stort interview i Berlingske morgen.

Som Nordens største finanskoncern er Nordea ofte blevet skudt i skoene, at der er tale om en uigennemskuelig konstruktion, hvor beslutninger om udlån tages af en maskine eller af en person i Stockholm. Det rygte er især kommet de små banker til gode, fordi de har kunnet spille på frygten om det store og fremmede. Men det skræmmer ikke bankdirektør i Nordea Bank, Peter Schütze.

"Vores styrke er de over 13.000 medarbejdere i vores 1.200 filialer. Vi har over 10 millioner kunder, og det er ufatteligt mange", siger han til Berlingske Tidende.

Da UniDanmark (Unibanks moderselskab) for fire år siden fusionerede med den finsk-svenske MeritaNordbanken var det derfor den helt rigtige beslutning, mener Peter Schütze - og i dag er han mere end nogensinde opsat på at overbevise omverdenen og bankens kunder om, at det har været det hele værd.

Selvfølgelig afslører det altid klare lys i bakspejlet et par sten på vejen, medgiver han:

"Der blev brugt tid og kræfter på nytteløse ting, og mange følte, at tiden blev spildt på at rejse rundt", fortæller Schütze, der i november blev udnævnt til chef for Retail Banking i Nordeakoncernen.

Alligevel kan bankdirektøren ikke se, hvordan det skulle have været gjort meget anderledes.

Han erkender, at en internationel fusion kræver er dobbelt så svær og kræver dobbelt så meget arbejde som en national.

"Men nu har jeg prøvet det i virkeligheden og ved, at fordele er der", siger Peter Schütze, som virker alt andet end træt her fire år efter fusionen. Fra sin plads i den ni mand store koncerndirektion er han tvært imod klar til at sætte endnu mere fart på Nordea i år 2005.

I et større interview i Business-sektionen i morgen, onsdag, fortæller Peter Schütze om arbejdet med Nordeas største udfordring; at være gode nok til at varetage kontakten til 10 millioner kunder og samtidig at blive en bedre virksomhed.

Peter Schütze fortæller også om sine egne ambitioner og den fremtid, han ser som 56-årig, på et af de øverste trin på rangstigen i Nordea.



sbh@berlingske.dk