Pepsi går dobbelt så meget frem

Coca-Cola er stadig verdens nummer ét inden for læskedrikke. Men PepsiCo har senest øget sit resultat langt mere end Coca-Cola.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pladsen som læskedrikkenes ukronede konge tilhører stadig Coca-Cola. Og globalt bliver der stadig drukket flere sportsdrikke og boblevand fra colagiganten. Ikke mindst mærker som Powerade og Dasani giver fremgang til Coca-Cola.

Men sammenligner man med den næststørste på markedet, PepsiCo, så opnår Coca-Cola kun en halvt så stor fremgang i årets andet kvartal. Mens Coca-Cola øgede sit overskud med næsten syv pct., så fik PepsiCo et resultat i andet kvartal, som var 14 pct. bedre end året før, viser de seneste regnskabstal.

I kroner og øre - eller rettere dollar - er bundlinien hos Coca-Cola dog større: Coca-Cola opnåede et resultat på 1,84 mia. dollar, mens PepsiCo steg til 1,36 mia. dollar.

Ifølge Reuters fik begge læskedrikgiganter bedre resultater i starten af året end analytikerne havde ventet. Gøres overskuddene op i forhold til aktiebeholdningen, så fremviser Coca-Cola et resultat pr. aktie på 78 cent. For PepsiCo er det 80 cent pr. aktie, der dermed ligger i top.

Coca-Cola har dog som sagt haft fremgang. Selskabet har især fået en større bid af markedet inden for sportsdrikke uden brus - et område, hvor ærkerivalen Pepsi ellers står stærkt. jjm@berlingskecoca-cola.com

pepsico.com

- læs mere om selskaberne