Pepsi dropper spåkuglen efter kvartal med fremgang i salget

Der er for meget usikkerhed på grund af coronasituationen, mener Pepsico, der dropper forventningen til 2020.

Der er i første kvartal blevet solgt godt med varer for Pepsico, der blandt andet står bag Pepsi-sodavanden. (Arkivfoto) Mario Anzuoni/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter et positivt første kvartal med stigende omsætning dropper Pepsico sin finansielle forventning til 2020.

Det skyldes usikkerhed på grund af coronakrisen. Det skriver selskabet, der blandt andet står bag Pepsi-sodavanden, i sit seneste kvartalsregnskab.

»På trods af at stærkt første kvartal er der stadig en masse usikkerhed, der har relation til Covid-19, herunder hvordan markeder, detailhandlen og kundernes adfærd vil udvikle sig over tid.«

»Grundet den usikkerhed vil selskabets finansielle forventning til 2020 ikke længere være aktuel«, skriver Pepsico i regnskabet.

Hidtil har selskabet for 2020 ventet en vækst i omsætningen på fire procent.

I første kvartal voksede selskabets samlede omsætning med små otte procent til 13,9 milliarder dollar.

Blandt andet salget af drikkevarer til hjemmemarkedet i USA har udviklet sig positivt. Her er salget vokset med syv procent, fremgår det af regnskabet.

Også i den asiatiske region, hvor Kina kører under, har Pepsico oplevet vækst. Salget er her gået frem med seks procent.

Den asiatiske region udgør dog fortsat en forholdsvis lille del af den samlede omsætning hos Pepsico. Selskabet har sine absolut største markeder i Nord- og Sydamerika samt Europa.

Ud over Pepsi-mærket råder Pepsico over en række andre kendte brands. Det tæller sodavandene 7up og Mountain Dew, chipsmærkerne Lays og Doritos samt havregrynsmærket Quaker Oats.

/ritzau/