Partnerskaber hæmmet af kulturkløft

Partnerskab. Offentlig og privat samarbejde præges ofte af en tankegang om, at man sidder på hver sin side af skrivebordet, og de barrierer kan være med til at gøre det svært at få det bedste ud af samarbejdet.

Traditionel tankegang og manglende forståelse for den andens måde at drive forretning på er ofte årsag til at private og offentlige samarbejder går i hårdknude. Kommunen har desuden ofte svært ved at sætte sig ind i de private virksomheder fokus på profit med det resultat, at der bliver tale om en vi-og-dem kultur, hvor man langt fra ser den anden lejr som en tæt samarbejdspartner. Især i byggebranchen indgår private firmaet en lang række samarbejdsaftaler med offentlige aktører, og Lars Høier i Dansk Byggeri understreger, at det gennemarbejdede udbudsmateriale kan være med til at gøre samarbejdet mellem en kommune og en virksomhed mere problemfrit.

- Så længe at udbudsmaterialet er af høj kvalitet kan det udrydde tvivl og tvister. Samtidig er en god dialog helt centralt, for det handler om at sætte sig ind i hinandens tankegang, siger han.
Men Lars Høier understreger, at fleksibilitet er kodeordet i de mere løse kontrakter, hvor de fleste beslutninger er lagt over på virksomhedens skrivebord. Derimod kræver en striks kontrakt med nøje definerede opgaver, at kontrakten er så tilpas detaljeret, at der ikke kan opstå misforståelser.


Et fælles projektFirmaet Kaj Bech A/S i Holstebro er et af de firmaer, der gennem mange år har kørt et tæt parløb med den lokale kommune. I otte år har virksomheden nu samarbejdet med Holstebro Kommune, og direktør Søren Hansen understreger, at fleksibilitet og et godt forarbejde har været nøglen til det gode samarbejde.
- Vores partnerskab ville for længst være kørt fast, hvis kommunen ikke havde været indstillet på at være fleksibel og give os mulighed for at komme med nye ideer og forslag til hvordan opgaven kan løses. På den måde har vi videreudviklet den første kontrakt vi indgik, siger han og fremhæver, at det er helt essentielt, at der opstår en opfattelse af, at man arbejder sammen om et fælles projekt. Gode råd til Offentlig-Privat samarbejde:
- Begge parter skab have hjemmearbejdet i orden, når man møder op til det første måde. - Kommunen er nødt til at forstå, at der i det private erhvervsliv hersker en større fokus på bundlinje og indtjening. Samtidig er virksomhederne nødt til at erkende, at kommunen ikke altid har samme prioriteter.
- Det handler om at skabe en forståelse om, at samarbejdet gavner et fælles projekt. Det nytter ikke, at man sidder på hver sin side af skrivebordet og opfatter den anden som en modspiller.
- Gennemarbejdede kontrakter. Der kræves fleksibilitet, hvis virksomheden skal løse mange opgaver og selv tage beslutninger, mens meget præcise opgaver ligeledes kræver en detaljeret kontrakt.