Mens salget stiger i både USA og Australien, står det anderledes til med Pandoras smykkesalg til de europæiske forbrugere.
På tværs af alle Pandoras europæiske markeder faldt salget i tredje kvartal med en procent.
Det viser smykkeselskabets regnskab, som er blevet offentliggjort onsdag morgen.
Salget er faldet i både Storbritannien, Tyskland, Frankrig og Italien, som alle er blandt Pandoras nøglemarkeder.
I Tyskland faldt salget med ni procent i tredje kvartal efter stærk vækst i årene op til. I tredje kvartal 2024 steg salget til de tyske forbrugere med 42 procent, efter at det var steget med 31 procent i tredje kvartal i 2023.
Pandora understreger i regnskabet, at brandet fortsat har en stærk position på det tyske marked.
- Størstedelen af de nye forbrugere, der blev tiltrukket under de virale trends i 2023 og 2024, er fortsat engagerede i mærket, skriver Pandora.
Salget er ikke faldet i alle europæiske lande. Det er eksempelvis steget i Portugal, Spanien og Polen.
Salgsvæksten er målt på baggrund af de butikker, som har eksisteret i mindst 12 måneder.
Pandoras samlede omsætning i tredje kvartal var 6,3 milliarder kroner. Det svarer til en vækst på seks procent, når man fraregner valutaudsving og opkøb.
Ser man udelukkende på salget i de butikker, som har været åbne i både tredje kvartal 2024 og i år, er salget vokset med to procent.
Pandora tjente i kvartalet 489 millioner kroner efter skat.
Smykkeselskabet fastholder sine forventninger til en organisk vækst på syv til otte procent. Forventningerne til væksten i de eksisterende butikker sænkes med et procentpoint til tre til fire procent.
Pandoras topchef, Alexander Lacik, fastholder, at Pandora har den rigtige strategi, men at global uro har påvirket selskabet.
- Det er lige nu mere turbulent uden for vores fire vægge, end jeg havde forestillet mig - og end det har været relativt længe. Og så har vi forbrugere, som ikke er i så godt humør generelt, siger han til MarketWire.
Efter knap et kvarters handel onsdag har investorer sendt Pandora-aktien ned med over fire procent.
/ritzau/
