Pæn fremgang hos musikmagasinet Gaffa

Musik. Danmarks største musikblad, det privatejede Gaffa, har efter nogle svære år fået styr på forretningen og satser de kommende år voldsomt på både billetsalg, mobiltjenester og salg af merchandise.

Musikmagasinet Gaffa har længe været kendt som et gratis blad, der kunne findes overalt i butikker herhjemme.

Men de senere år har det 24 år gamle musikblad, der er ejes af en større kreds af medarbejdere, satset målrettet på at finde nye markeder, hvor det velkendte Gaffa-brand kunne bruges.

Det resulterede i 2006 i en omsætningen på 13,4 mio. kr. mod 11,4 mio. kr. året før.

Et af de nye forretningsområder, der langsomt er ved at genere penge i kassen, er Gaffas online og fysiske butikker, der sælger alt fra biografier om Johnny Cash til nøgleringe med Nephew.

Samtidig er firmaet online-billetsalg, der formidler billetter til koncerter og events også på vej til at blive et rentabelt foretagende.

Seneste skud på den voksende forretningsstamme er en mobiltjeneste, som blev lanceret i starten af 2007, og direktør Robert Borges er overbevist om, at de nye områder i fremtiden vil være en god forretning.

-Som det ser ud nu tjener vi ikke ret meget på de nye tiltag, men et kommer vil til at gøre i fremtiden. Det handler jo om, at bruge vores gode brand på bedst mulig vis, siger Robert Borges, der selv skød penge ind i musikmagasinet tilbage i 2000, da en række medarbejdere i alt investere en halv million i Gaffa.

Nyt mobilselskabAf den voksende omsætning var resultatet før skat på lidt over 0,4 mio. kr. mod godt 0,3 mio. kr. sidste år. Fælles for alle Gaffas grene er, at de skal have noget med musik at gøre, da firmaet siden 1983 har været fast inventar på den danske musikscene. Derfor er det helt naturligt, at den overtatoverede forsanger i det Århusianske band Hatesphere, Jacob Bredahl, har fået lov til at agere cover-girl for Gaffas nye mobilsatsning.

Her kan kunderne både købe et mobilabonnement, og samtidig få sendt anmeldelser af koncerter og musiknyheder til deres telefon.

Satsningen på de mange nye billetter, blikfang og billige mobilløsninger skal ifølge direktør Robert Borges ses i lyset af, at danskerne stadig hører og interesser sig for musik, til trods for at pladesalget de senere år er tordnet ned.

- Selv om de nye distributionskanaler som internettet har medført, at mange ikke vil betale så meget for cd'er i dag, er interessen der stadig. For selvom folk henter musikken på nettet går de jo stadig til koncerter og køber t-shirts med bandet, siger han og understreger, at firmaet i år regner med fremgang og et positivt resultat.