Påklædning sender signaler – om man vil det eller ej

Bloggen Blame the Business inspirerer erhvervslivets mænd og kvinder til at finde deres egen stil. I dag går de tæt på adm. direktør i Signium International, Jan Bach Schjølin.

HEADHUNTER: Jan Bach Schjølin i arbejdstøjet. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen.
Læs mere
Fold sammen

Som headhunter har Jan Bach Schjølin til opgave at matche mennesker med virksomheder. På vejen mod at identificere den rette kandidat møder han mange mennesker, som alle med deres påklædning signalerer, hvem de er. I rekrutteringsfaget lægger man vægt på uformelle kriterier så som fodtøj og påklædning, selvom de ikke er specifikt koblet til kandidatens faglighed eller lederevner.

Du er headhunter og matcher mennesker med virksomheder. Hvilke faktorer gør sig gældende?

»Utroligt mange faktorer spiller ind. Vi laver en 360 graders vurdering, hvilket overordnet kan indrammes af fire overskrifter. Faglige kompetencer, færdigheder, værdigrundlag og personkarakteristika. Det betyder konkret, at vi ud over at fokusere på de specifikke faglige eller interpersonelle kompetencer også vurderer, hvorvidt lederen eller toplederen vil være i stand til at identificere sig med den respektive virksomheds kultur og værdigrundlag. Rekruttering handler om det hele menneske, og derfor spiller alle aspekter af et menneskes liv ind.«

Hvordan ser din typiske arbejdsdag ud?

»Min dagligdag bærer præg af høj mødeaktivitet. Både med opdragsgivere fra de respektive virksomheder, som skal have besat en posi­tion, men også med potentielle kandidater, der måtte matche virksomhedens prioriterede krav og kriterier.«

Hvordan influerer påklædningen det indtryk, du får af en kandidat?

»Vores personlige udtryk er et utroligt ømtåleligt emne. Måden hvorpå vi klæder os, er et signal, vi sender til omverdenen, og er dermed også en betydningsfuld del af vores identitet – om vi vil det eller ej. Jeg danner mig et førstehåndsindtryk i løbet af ganske få sekunder, og det baseres på kandidatens fremtoning, gøren og laden – herunder naturligvis også måden de er klædt på. Påklædningen indikerer nogle grundlæggende karaktertræk, som er interessante at udforske yderligere. Det kan eksempelvis signalere noget, hvorvidt kandidatens påklædning er tilpasset situationen. De fleste mandlige kandidater iklæder sig et klassisk jakkesæt ved et jobinterview. For mig kan det signalere, at kandidaten har tænkt over, hvilket indtryk han eller hun gerne vil efterlade sig. Jeg har også mødt eksempler på folk, der har iklædt sig en uformel hverdagsuniform, når de møder op til et jobinterview. Det kan være et bevidst valg, baseret på et ønske om ikke at blæse sig selv op som selvhøjtidelig eller autoritær. Det er en slags uniformeret antiuniform, som er let aflæselig, og som jeg tager stilling til i mødet med mennesket, da den også sender signaler. Det er vigtigt at understrege, at uanset hvilket førstehåndsindtryk jeg får, så er det ikke nødvendigvis det samme, som jeg efterfølgende står tilbage med.«

Hvad med kvindernes påklædning?

»Kvinderne har en bredere spilleplade med påklædningen. Det er efterhånden sjældent, at jeg møder kvinder i klassiske sæt, som dem mændene har på. Det er vigtigt, at kvinderne bliver på den professionelle side af spillepladen, hvilket også oftest er min oplevelse.«

Har du oplevet at måtte italesætte påklædningen hos en kandidat?

»Under en rekrutteringsproces kommer jeg ret tæt på kandidaten for at afdække, om matchet med den respektive virksomhed og positionen, der skal besættes, er rigtig for begge parter. Jeg har naturligvis en interesse i at det bliver en succes for alle parter. I den proces kan påklædning og fremtoning sagtens komme på tale. »Indpakningen« sender signaler, og det kan ingen sige sig fri for, hvorfor det kan være relevant at drøfte i et sådan forløb.«

Hvordan hænger de signaler, man sender med sin påklædning, sammen med de positioner, man sidder i?

»Der findes efter min opfattelse et uskrevet kodeks for påklædning. Det er blandt andet interessant at observere, hvordan politikere undergår en slags påklædningstransformation og iklæder sig en klassisk businessuniform, når de bevæger sig op i hierarkiet. Det samme gælder i erhvervslivet. Påklædningen skal matche stolen og det, som man repræsenterer ved at sidde i den stol. Sammenhængen mellem påklædning og position er vigtig, fordi den ydre autoritet har betydning for vores opfattelse og tillid til vedkommende.«

Hvilke forventninger har du til påklædningen hos folk i magtfulde positioner?

»Jeg har en forventning om, at de udstråler professionalisme og seriøsitet ved at være velklædte, tangerende til noget genkendeligt fra uniformsverdenen. Påklædningen bør være nedtonet, så det ikke bliver den, der tager fokus.«

Hvordan bruger du din påklædning i dit job som headhunter?

»Som headhunter er det vigtigt, at min fremtoning er tilpasset kunden. Min påklædning bør afspejle de kunder, vi arbejder for. Hos os findes ikke en dresscode, men en forventning om, at vi udstråler samme professionalisme og kvalitet, som vi aspirerer mod at levere til vores kunder.«