På jagt efter godt design

Merete Brunander skal som design- og innovationsdirektør i Dansk Design Center lære industrien at tænke design ind i deres forretning.

Foto: Niels Ahlmann Olesen
Befinder man sig i en nordsjællandsk skov ganske tidligt om morgenen, kan man være heldig at møde Merete Brunander. Den 52-årige tidligere marketingdirektør i Coloplast er nemlig en passioneret jæger og ved ikke noget bedre end at starte dagen midt i naturen.

»Når man sidder på kontoret hele dagen, så er det dejligt at komme på jagt ude i naturen. Der er ikke noget bedre end at sidde tidligt om morgen ude i skoven og vente på en buk,« fortæller hun begejstret.

Det næste stykke tid får Merete Brunander dog travlt med en anden passion. Hun tiltrådte i mandags i en nyoprettet stilling som design- og innovationsdirektør i Dansk Design Center, hvor hun skal vejlede danske virksomheder i, hvordan de kan inddrage design-tænkning i forretningen.

Strategi omlagt
Merete Brunanders tiltrædelse er en konsekvens af, at Dansk Design Center har omlagt strategien og fremover vil fokusere mere på at kunne tilbyde virksomheder decideret vejledning i, hvordan de bruger design i diverse innovationsprocesser og i den daglige forretningsudvikling.

Tankegangen er ikke fremmed for Merete Brunander, der har tilbragt de sidste 25 år hos medicovirksomheden Coloplast. Her har hun især beskæftiget sig med markedsføring og innovation, og dermed også med netop det spændingsfelt, hun nu skal styre hos Dansk Design Center, og som hun holder så meget af.

Ifølge Merete Brunander selv, fordi tilfredsstillelsen ved at følge et produkt fra ide til udførelse er til at tage og føle på.

»Hos Coloplast kunne vi eksempelvis stå med et stomiprojekt, hvor der var problemer med, at posen lækkede eller noget i den stil. Så må man tilbage i udviklingsafdelingen, arbejde med designet og ping-ponge med brugerne, inden man kan gå ud og markedsføre produktet. Det kræver en del tid og arbejde, men til gengæld kan man se den glæde, det udløser hos brugeren, når problemet er løst,« forklarer hun.

Slut med stomiposer
Nu er det dog slut med stomiposer – forude venter opgaven med at implementere den nye strategi i Dansk Design Center, der blandt andet også indebærer, at samtlige af centrets fagmedarbejdere skal igennem en gennemgribende kompetenceudvikling, så de kan løfte centrets nye opgaver. Den del af arbejdet glæder Merete Brunander sig dog også til.

»Det er jo også motiverende for mig at skabe en spændende hverdag for mine medarbejdere,« siger hun og fortæller, at hun på Coloplast var kendt som en engageret leder – og måske også lidt af en løvemor.

Lidt samme beskrivelse går da også igen, da Jytte Gliim, seniorprojektchef i Coloplast, der har arbejdet sammen med Merete Brunander i mange år, skal forklare, hvordan det så er at arbejde sammen med den designglade jæger.

»Hun er en god leder, fordi hun forstår at formidle strategier, men også på den gammeldags måde, forstået sådan at hun er omsorgsfuld og lytter,« siger hun og afslører, at overraskelsen var stor blandt nogle af de Coloplast-ansatte, da det kom frem, at Merete Brunander forlod dem.

»Hun var jo nærmest en institution herude.«

Løber man blikket ned over Merete Brunanders CV, er det da også Coloplast-navnet, der fylder mest.

25 år fordelt over forskellige stillinger som produktchef for stomi-divisionen, kommerciel udviklingschef og marketingdirektør fylder godt ud, men forinden tiden i medicokoncernen blev det da også til et par år som blandt andet produktchef i MoDo Konsumentprodukter og et år som informationskonsulent i Dansk Varefakta Nævn.

Og nederst på CVet kommer man så atter til den anden store passion: jagten. »Aktiv jæger« står der under fritidsbeskæftigelserne som dog også omfatter ridning og skiløb.