SAS står ikke alene i sin overlevelseskamp. Også det nationale spanske luftfartsselskab Iberia befinder sig i en kamp for overlevelse. Selskabet har tabt to milliarder kroner i årets første ni måneder og er dermed på vej til at trække sit moderselskab, Internation Airlines Group (IAG), i minus. IAG, der ud over Iberia består af British Airways, forventer at tabe en lille milliard kroner i 2012 på trods, af at British Airways flyver med overskud. Det får nu IAGs topchef, briten Willie Walsh, til at skrue op for retorikken omkring Iberia. Dermed er det næsten uundgåeligt, at IAG og Iberias fagforeninger står over for en større konfrontation. Piloterne i Iberia nedlagde sidste år arbejdet i protest mod en ny lavprisdivision, som IAG ønskede at skabe med maskiner og piloter fra Iberia – til lavere lønninger.

»Iberia er i en kamp for overlevelse, og vi vil forandre selskabet for at reducere omkostningsniveauet. Kun derved kan vi sikre, at selskabet bliver profitabelt i fremtiden,« udtalte Willie Walsh i går til Financial Times. Forandringer i Iberia vil omfatte afskedigelserne af 4.500 ansatte – cirka 20 procent af koncernens samlede medarbejderstab.

Kamp med fagforeninger

Iberia er dels presset af den spanske recession, dels af hård konkurrence på det spanske marked fra lavprisselskaber som Easyjet og Ryanair, der har gjort livet surt for det tidligere så stolte spanske selskab. Endelig er Iberia presset af, at sydamerikanske selskaber udfordrer på de ellers tidligere meget lukrative ruter over Atlanten.