Orkla: Urban skal vinde

Norske Orkla fik en uventet barsk debut som mediekoncern i Danmark, og det kan ses på gruppens resultater. Men Orkla lover danske konkurrenter kamp.

OSLO

Norske Orkla må sande, at den danske avisbranche er benhård. De dårlige tider på annoncemarkederne medvirker til, at Orkla, der overtog Berlingske-koncernen i 2000, sidste år måtte konstatere et stort fald i sin indtjening på medier.

Datterselskabet Orkla Media opnåede ifølge koncernchef Finn Jebsen et »skuffende« resultat i 2001. Driftsresultatet landede på 155 mio. norske kroner, en tilbagegang fra 205 mio. n.kr. året før.

Det fremgik, da Orkla-gruppen, der er noteret på Oslo Børs, i går fremlagde sit årsregnskab.

For at imødegå den svage indtjening i Danmark er der iværksat en »kraftig nedbemanding« i det danske bladhus, fortalte koncernchefen.

»Vi forventer ikke, at markedet forbedrer sig i 2002. Derfor vil sparetiltagene fortsætte,« sagde Finn Jebsen.

Orkla Medias norske aviser mærkede også et klart fald i annonceindtægterne i 4. kvartal, ligesom det trækker ned, at også selskabets udgivelser i Polen er ramt af afmatning.

Gratisavisen Urban blev lanceret i København sidste efterår fra Berlingske, og den satsning holdes der fast i.

Det drejer sig nemlig om at forsvare annoncemarkedet i København, fastslog Finn Jebsen, der kaldte dette marked for »rygraden i Berlingskes indtjening.«

»Den er blevet udfordret ved, at Metro International (MI) har lanceret en gratisavis i København (MetroXpress, red.). MI har vist en rask ekspansionstakt i mange store byer i Europa. Vor vurdering er, at Metro ikke får succes de steder, hvor hovedaktøren møder dem head on, mens de har udsigt til succes der, hvor hovedaktøren bare viger pladsen.«

»Derfor har Berlingske Tidende lanceret Urban. Ganske enkelt for at beskytte sit marked. Og tage de omkostninger, som følger med i den fase. Vi tror, at der er små udsigter til, at MI kan have succes i København på denne basis,« sagde han.

Omsætningen på 7,5 mia. n.kr. i Orkla Media udgør omkring 17 procent af omsætningen i hele gruppen, der også omfatter Orkla Foods, Orkla Drikkevarer (der ejer 20 pct. af Carlsberg Breweries), Orkla Brands og Kemi.

Gruppens samlede resultater levede op til forventningerne. Omsætningen voksede 31 pct. til 45 mia. n.kr., og driftsresultatet steg 26 pct. til 3,3 mia. n.kr.

Uheldige investeringer i aktier - blandt andet Merkantildata og Stepstone - gav dog Orklas investeringsområde en ordentlig øretæve med et bogført tab på 887 mio. kr. i 4. kvartal.