Optimismen florerer hos Jany A/S

Med udviklingen af en helt ny og meget pladsbesparende autostol til større taxi''er, ambulancer og øvrige specialkøretøjer,

har virksomheden Jany A/S i Frøstrup i Han Herred for alvor lukket døren op til flere europæiske markeder.



Stolen,

der har fået modelbetegnelsen Type 862, er endnu ikke sendt på det danske marked. Den er en videreudvikling af den halvandet

år gamle model, Type 805, der i juni år modtog en fransk pris ved handicap-messen Autonomic i Paris, og såvel i

Holland som i England har der været stor opmærksomhed om Janys hidtil mest fleksible klapstol, som klappet sammen nærmest

intet fylder.



Inden lancering og produktion er stolen blevet gennemtestet på Janys eget testcenter i Frøstrup, som

under stor mediebevågenhed blev indviet i 1998 af daværende trafikminister Sonja Mikkelsen. Centret er i øvrigt klassificeret

og godkendt af TÜF.



Der er satset mange ressourcer på udviklingsarbejdet, oplyser adm. direktør Christian Strøyberg,

Jany, men forventningerne er tilsvarende store.



De alvorlige busulykker i Tyskland de sidste par år har ført til

flere henvendelser fra flere interesserede, men her melder Jany foreløbig pas. Virksomheden fokuserer udelukkende på

biler op til 3.500 kg.

M1 gav skub

Det er ikke tilfældigt. Lige nøjagtig denne kategori af biler, kaldet M1, blev

i 1990erne omfattet af nye skærpede sikkerhedskrav, og disse krav gav Frøstrup-virksomheden et gevaldigt skub fremad

i først Skandinavien, men nu også på andre europæiske markeder.



Det var også først i starten

af 1990erne, Jany kastede sig over denne nicheproduktion, der i volumen intet fylder ved siden af bilfabrikkerne stoleproduktion.

Janys oprindelige forretningsområde var sædebetræk og måtter til biler, der var meget udbredt op til 1980erne.

Hertil kom fremstilling af løse bakker til solbriller, nøgler, kasettebånd og hvad, den enkelte måtte have

behov for.



I dag fylder denne del af forretningen Jany meget lidt.



I en tid, hvor stort set alle industrielle brancher

herhjemme har udbredt fokus på sourcing-problematikken, adskiller Jany sig ved at stå for det meste af produktionen selv.



Ifølge

Christian Strøyberg tegner virksomhedens faste medarbejdere sig for hele 80 pct. af værditilvæksten på produkterne.

Det kræver, at der er styr på de interne kompetencer. Medarbejderne svejser og bukker selv metalstellene, de syr betrækkene,

vakuumformer plastdelene etc.



Direktøren vil ikke afvise, det kan komme på tale at outsource større eller

mindre dele af produktionen, men det er under alle omstændigheder ikke aktuelt her og nu, fastslår han.



- Vi har

da outsourcet i det små, men satser først og fremmest på automatiseringer. Bl.a. har vi investeret i to robotsvejsemaskiner.

Det faktum, at vi selv står for så stor en del af produktionen, ser vi faktisk som en styrke, fordi det i vores tilfælde

øger fleksibiliteten, fortæller han.

Svensk ejerPå ét afgørende og relativt nyt område

producerer Jany ikke selv. Her skal forklaringen søges i, at Jany for tre år siden blev overtaget af den svenske koncern

Be-Ge, der først og fremmest er kendt for sin produktion af førersæder og kontorstole i den øvre ende af

kvalitetsskalaen. Be-Ge''s sæder finder vej til busser, tog og trucks. De var tidligere repræsenteret herhjemme af virksomheden

Valdemar Nielsen Transportmateriel A/S i Tåstrup, som imidlertid er blevet overtaget af Jany, som derfor i dag er leverandør

af såvel fører- som passagersæder. I flere tilfælde har den nye struktur giver synergifordele, pointerer

Christian Strøyberg.



Af mere kendte referencer har Jany leveret Be-Ge førersæder til IC3 togene, Københavns

S-toge, og det er også Jany, som skal levere Be-Ge førersæder til de kommende IC4 toge. Ligeledes leverer virksomheden

sæder til flere af de største danske busselskaber.



Overordnet vil Jany, ifølge Christian Strøyberg,

fortsat fokusere på sine hovedmarkeder, der er Skandinavien og den nordlige del af Vesteuropa. De senere år har virksomheden

opereret med årlige vækstrater på 15-20 pct., og det er målet at fastholde denne vækst de kommende år

i takt med, at de skærpede krav slår igennem i de enkelte lande, fastslår direktøren.