Opskriften på overskud

Torben Faurby har de sidste tre år givet Stryhn's et markant løft i salget og indtjeningen på leverpostej og pølser. Nu skal han i fogedretten kæmpe mod konkurrenten Tulip, som, han mener, plagierer Stryhn's berømte blå bakke.

Torben Faurby er 51 år og adm. direktør for Stryhn's i Roskilde. Karrieren startede i det maritime med job i J. Lauritzen Holding og Skibsværftet Helsingør. Men det er primært i byggebranchen, Faurby har gjort sig som direktør for Dansk Systemmørtel og HT Defta. Foto: Reimar Juul Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Overstadige fitness-instruktører, der totalt ignorerer deres elever og deres formåen, og Kirsten Gifteknivsagtige fædre, der ikke kan blande sig uden om deres teenagerbørns kæresterier, de burde ifølge tidens TV-reklamer ta' sig et stykke med Stryhn's.

Men hvis nogen tager budskabet alt for bogstaveligt, som konkurrenten Tulip, der for nylig har lanceret sin Grovhakket leverpostej i stort set samme emballage og design som Stryhn's Grovhakket, så siger Torben Faurby fra.

Siden april 2000 har han siddet i direktørstolen for familieforetagendet Stryhn's, der er danskernes hofleverandør af leverpostej. Og han har ikke tænkt sig at sidde og se passivt på, at Tulip nu angriber Stryhn's vigtigste produkt - den blå fra Stryhn's. Derfor trækker han nu den store konkurrent i fogedretten for at få fjernet plagiatet fra kølediskene rundt om i forretningerne.

Det var en række af tilfældigheder, der gjorde, at Torben Faurby havnede hos Stryhn's i Roskilde. Og det var en noget anden boldgade end byggebranchen, som den 51-årige Faurby ellers har gjort karriere i.

Mørtelmand
Før Stryhn's havde han i ti år været adm. direktør i Dansk Systemmørtel. Efter seks år med grimme underskud, lykkedes det ham at få vendt virksomheden om, og Faurby tilskrives sin del af æren for, at den danske mørtelindustri på ti år blev samlet, og at det lykkedes at tidoble omsætningen og skabe overskud trods dårlige konjunkturer i byggesektoren.

Han forlod selv mørtelforretningen, da ejeren - det dengang børsnoterede Calkas - solgte virksomheden til svenske Scancem.

Herefter blev han direktør i den børsnoterede trælastkoncern HT Defta. Men da HT Defta i 1999 blev slået sammen med G&S Gruppen i Slagelse, sagde Torben Faurby op.

Manglende branchekendskab var ifølge Faurby ikke en hindring for at skifte til fødevareindustrien. Det er mere et spørgsmål om overordnet ledelse generelt, mener han.

Men udover udseendet kan Faurby se flere ligheder mellem mørtel og leverpostej.

Andre værdier
»Mørtel er et relativt simpelt produkt. Men det at producere det er en kompliceret proces. Leverpostej er også et relativt simpelt produkt. Men det er en relativ kompliceret proces at producere 100.000-200.000 bakker i døgnet,« siger Torben Faurby.

Den store forskel på familieforetagendet Stryhn's i Roskilde, og hans tidligere arbejdsgivere ligger ifølge Faurby i virksomhedens værdier.

»Det er en anden type investorer. I det familieejede er der andre værdier end i børsnoterede selskaber. Her har jeg oplevet, at der er mere langsigtede mål og ikke samme fokus på kortsigtet indtjening, som der er andre steder. Det synes jeg er en god måde at arbejde på,« siger han.

Selv om familien Stryhn ikke går efter den hurtige fortjeneste, skete der alligevel ting og sager, da Torben Faurby satte sig i chefstolen.

Fra starten satte han gang i en gennemgribende rationalering, som betød, at Stryhn's de sidste par år har øget såvel salg som indtjening markant.

»Vi havde en stor vækst i omsætningen fra 2000 til 2001, og vi havde rent faktisk færre ansatte. Vi gjorde meget for at automatisere så meget af vores produktion som muligt i den periode,« siger Faurby.

Hver fjerde ansatte i Roskilde blev sparet væk, men produktionen steg ti pct. Selv sidste år, hvor Stryhn's blev ramt af en voldsom fabriksbrand fik virksomheden et rekordoverskud.

»Min baggrund er jo, at jeg er gammel økonomichef, og min styrke ligger vel i det helt basale: Hvis man har ti kr., skal man helst kun give de otte ud. Vi skal ikke glemme det der med husholdningspungen,« siger Torben Faurby.

Selv om han er ligeså jordbunden som leverpostej rejser han ofte ud i verden med »legekammeraterne« for at dykke, hvor vandet er dybt og flot. Det foregår uden hustruen og de to børn. De kan til gengæld nyde godt af, at Torben Faurby fik arbejde i en virksomhed i god gænge, og hvor der er noget mere fritid, end i de hårde år i mørtelindustrien.