Opkøb i Frankrig sender resultat op hos Royal Unibrew

Royal Unibrew har øget salg og overskud i første halvdel af 2019. Opkøb i Frankrig trækker op.

Øldåser - 20190827181705354_or
Royal Unibrew ejer ølmærker som Albani, Faxe og Ceres, mens det står bag sodavand som Faxe Kondi og Nikoline. (Arkivfoto) Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Bryggeriet Royal Unibrew, der ejer ølmærker som Albani, Faxe og Ceres, havde fremgang i både salg og indtjening i første halvår.

Det er dog særligt opkøb i udlandet gennem det seneste år, der sikrer fremgangen.

Royal Unibrew solgte for 3,8 milliarder kroner i første halvår, hvilket er knap 300 millioner kroner højere end året før. Størstedelen af fremgangen stammer fra opkøb.

Samtidig er overskuddet steget med 39 millioner kroner til 541 millioner kroner. Det viser bryggerigruppens regnskab, der er offentliggjort tirsdag.

Unibrew købte sidste år den franske læskedrikprodrucent Etablissements Geyer Frére, der blandt andet står bag mærket Lorina, for 660 millioner kroner.

Desuden købte bryggeriet italienske Terme di Crodo i 2018 og har i år købt danske Cult, der er kendt for drikken af samme navn. Derudover har bryggeriet for nylig købt det lettiske bryggeri Sia Bauskas Alus.

Unibrew fremhæver ud over opkøbene, at salget af drikkevarer uden eller med lavt indhold af sukker har været godt kørende i 2019.

Royal Unibrew er Danmarks næststørste bryggeri efter Carlsberg, men foran Harboes Bryggeri.

Ud over de kendte ølmærket står bryggeriet bag sodavand som Faxe Kondi og Nikoline.

Foruden egne mærker sælger bryggeriet produkter fra Pepsi og Heineken.

På bagkant af regnskabet for første halvår ser Royal Unibrew en anelse mere positivt på salget af våde varer i år.

Bryggeriet regner med at sælge for 7,575-7,65 milliarder kroner mod tidligere 7,40-7,65 milliarder kroner.

/ritzau/