Opkøb af konkurrent skal hente milliarder til DSV

Allerede næste år skal opkøbet af Panalpina hjælpe til at føje flere hundrede millioner til DSV's bundlinje.

Jens Bjørn Andersen, der er topchef for DSV, skal i gang med at smelte DSV og schweiziske Panalpina sammen. Det skal indbringe i alt 2,3 milliarder kroner. Allerede næste skal det være med til at løfte overskuddet på driften af det fælles selskab med flere hundrede millioner kroner. (Arkivfoto) Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Den danske transportvirksomhed DSV regner med at få en omgående gevinst af et opkøb af konkurrenten Panalpina. Det fremgår af det første regnskab for det fælles selskab DSV Panalpina.

Opkøbet af den schweiziske konkurrent fik DSV til at trække sine fremtidsudsigter tilbage. Og først fredag har investorer igen fået lov at se, hvad DSV Panalpina forventer for 2019.

Dels skruer selskabet op for de forventede synergieffekter, således at der nu forventes at være i alt 2,3 milliarder kroner at hente ved at sammenlægge de to selskaber.

Der kommer dog til at gå nogle år, før alle effekter er tjent ind. Kun fem procent af dem forventes at komme i 2019. Det er alligevel nok til, at det afspejler sig i kroner og øre i form af det overskud, som DSV forventer.

Da DSV startede året uden Panalpina, forventede selskabet et overskud på driften for 2019 på mellem 5,9 og 6,3 milliarder kroner. Efter opkøbet er det estimat opjusteret til 6,6 milliarder kroner.

DSV kører ind i sammenlægningen med Panalpinas forretning med et marginalt voksende overskud efter skat.

Det skyldes særligt selskabets største division. Den der har med transport i luften og til vands at gøre. Her voksede omsætningen med overskuddet af driften med 200 millioner kroner sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Imens stod de to andre divisioner, der har med transport på vejene og opbevaring af gøre, lidt i stampe. Det skyldes blandt andet, at der særligt i Europa har været længere mellem ordrene på vejtransport. Det skriver DSV Panalpina.

Selskabet vurderer, at markedet er skrumpet med mellem en til to procent.

Også for den afdeling, der hedder solutions, som blandt andet leverer lagerhotel, er ramt af de større økonomiske tandhjuls lavere hastigheder. Her er det særligt et fald på det britiske marked, der arbejder imod DSV.

/ritzau/