Online-krig om musik

Apples iTunes kommer til Danmark til oktober med online-musiksalg, men det gør Microsofts MSN Music også.

To af IT-verdenens store navne mødes fra oktober i Danmark på en helt ny scene: Både Apple og Microsoft vil sælge musik online.

Apple, der gennem et års tid har haft gigantsucces i USA med sin musikkanal iTunes, hvorigennem der bl.a. kan købes og downloades musik til firmaets populære iPod-musikafspillere, starter musiksalg på dansk i oktober, skriver det amerikanske nyhedsbrev Apple Insider, der bl.a. citerer Apple Danmarks produktchef Henrik Ryle for nyheden.

Tidligere i år er iTunes lanceret i Storbritannien, Frankrig og Tyskland, og Apple regner med snart også at åbne iTunes-forretning i Canada og Japan. iPod og iTunes har givet pæne regnskaber for Apple, der ellers har været økonomisk presset de seneste år.

Ifølge Apple Inside får iTunes hård konkurrence fra starten i Danmark, for softwaregiganten Microsoft ventes ganske få dage før at starte salg fra nyheden MSN Music i 134 lande, herunder i Danmark.

Apple har gode forbindelser
MSN Music er en slags overbygning til Microsofts Media Player, der i forvejen bruges at tusindvis af PC-brugere til at afspille film og musik, men systemet har hidtil ikke været direkte koblet op til de store pladeselskaber, hvorimod Apple bl.a. i USA har gode forbindelser til pladeindustrien.

Apple har adgang til 700.000 hits fra de store selskaber, og skal allerede have solgt 100 mio. musiknumre til en dollar stykket, mens det nok er tvivlsomt om MSN Music kan have et lige så stort udbud fra starten.

iTunes blev skabt til brug for Apple-computere, men kan i dag også bruges på Windows-computere.