Olieboringer i Arktis har været en dyr fornøjelse for Shell

Den hollandske oliegigant her indtil videre brugt over tre milliarder dollar på olieefterforskning i Arktis - og en egentlig produktion er ligger stadig år ude i fremtiden.

Den mobile boreplatform Kulluk er gået på grund ved Alaska. Miljøorganisationer frygter en ny olieforurening. Fold sammen
Læs mere
Foto: HANDOUT
Shells udgifter ved sit olieeftersøgning i Arktis har været så dyr, at det hollandske olieselskab nu må revurdere hele programmet. Det skriver den britiske avis The Daily Mail på sit erhvervssite This is Money.

Det sker, efter den mobile boreplatform Kulluk nytårsaften gik på grund på den lille ø Sitkalidak ud for Alaskas kyst. En unavngiven kilde med kendskab til sagen fortæller til avisen, at ledelsen i Shell simpelthen bliver nødt til at gøre op med sig selv, om det økonomisk set fortsat giver mening at fortsætte olieeftersøgningen i Arktis.

En ting er, at hele det arktiske program indtil videre har kostet Shell tre milliarder dollar (17 mia. kroner) uden at der er kommet noget retur i form af oliepenge endnu. En anden ting er de kommende udgifter ved at få bjærget Kullak-platformen - og de potentielle omkostninger, hvis der skulle se en forurening som resultat af grundstødningen.

Se billederne: Shell-platform på grund i ishavet

Indtil videre er der ikke noget udslip fra den strandede platform, men med over en halv million liter diesel i tankene, så er risikoen til stede. Miljøorganisationer som Greenpeace har allerede været ude og kritisere det hollandske olieselskab i sagen, og det er næppe tvivl om, at Shell helst ville være den kritik foruden.

Kulluk hænger lige nu fast på havbunden få meter fra de klipper, der udgør Sitkalidaks kyst. Et bjærgningshold har allerede været ombord på den strandede platform for at se på risikoen for oliespild samt mulighederne for at få trukket platformen fri igen.

I den forbindelse er Shell også gået i gang med at evaluere bugseringsforløbet, der endte i grundstødningen. Bugseringsfartøjerne løb ved juletid ind i et kraftigt stormvejr, der var en medvirkende faktor i den række uheld, der endte med, at Kulluks slæbebåde måtte kappe trosserne, hvorefter platformen drev på grund.

Årsagen til, at platformen overhovedet skulle flyttes fra havnen i Unalaska, var, at den skulle til Seattle for at få foretaget reparationer hen over vinteren, hvor det barske klima i Alaska alligevel ville have sat en stopper for olieeftersøgningen.

Den amerikanske internetavis Alaska Dispatch skriver i den forbindelse, at afgangstidspunktet var påvirket af, at Shell kunne sejle uden om en lokal skatteregning, hvis platformen ikke befandt sig i Alaska ved årsskiftet. Olieselskabets talsmand Curtis Smidth har bekræftet over for avisen, at udsigten til en ekstraudgift i form af skat var med til at påvirke afrejsetidspunktet.

Det er dog ikke ensbetydende med, at Shell ignorerede advarsler om hårdt vejr. Vejret ved Unalaska var ved afrejsetidspunktet blæsende, men ikke mere end normalt for årstiden.

Alligevel kan Unalaska-byrådsmedlemmet David Gregory ikke lade være med at notere sig ironien i, at Shell står foran store udgifter i forbindelse med bjærgningen af Kulluk-platformen.

"Det kommer til at koste dem (Shell, red.) mere end seks millioner i skat. Måske skulle de bare være blevet her," siger han ifølge Alaska Dispatch.