Østjysk maskinfabrik fortsætter vækst

Maskinfabrikken Rival i Skanderborg har haft endnu et godt år i 2007 med et overskud på 5,4 millioner kroner trods massive investeringer.

Det går stærkt hos A/S Maskinfabrikken Rival i Skanderborg. Omsætningen er steget fra 33 til 40 millioner kroner, og virksomheden forventer en stigning på 40 procent i løbet af de næste tre år. Ifølge virksomhedens administrerende direktør, Henrik Holvad, er den stærke vækst resultatet af massive investeringer i både organisation og produktionsudstyr.

»Vi har turdet investere i at forstærke organisationen med medarbejdere, der har høje kompetencer. For eksempel har vi hyret en erfaren fabrikschef og en række dygtige sælgere, og det er måske atypisk for en virksomhed i vores størrelse,« siger Henrik Holvad, som står i spidsen for 45 medarbejdere.

De massive investeringer omfatter også nye produktions- og økonomistyringssystemer og nyt produktionsudstyr for omkring ti millioner kroner. Desuden er virksomheden i gang med at udvide med en ny produktionshal og administrationsbygning, der forventer at stå klar i august.

Henrik Holvad mener, at investeringerne er nødvendige for at tiltrække de store kunder.

»Hvis vi skal handle med de store internationale virksomheder skal vi kunne imødekomme større krav til for eksempel kvalitetsstyring og ordrebehandling,« fortæller Henrik Holvad.

Blandt kunderne er store danske virksomheder som Grundfos, Pressalit og Nordisk Wavin. Maskinfabrikken Rival er også for alvor ved at få gang i eksporten med en justerbar kalibrator, som virksomheden selv har udviklet og opnået patent på. Kalibratoren sparer tid og effektiviserer produktionen af plastrør og er allerede solgt til kunder Australien, Mellemøsten og rundt om i en række europæiske lande.

»I det seneste år har vi satset kraftigt på USA. Vi har investeret omring en million i at få salget i gang, og i det seneste kvartal har vi for alvor har fået hul igennem til det amerikanske marked,« fortæller Henrik Holvad.

På trods af lav dollarkurs og en skrantende amerikansk økonomi mener Henrik Holvad, at det er indsatsen værd.

»Det er en stor udfordring, og det kan godt være, vi sætter penge til på den korte bane, men på længere sigt er der voldsomt potentiale i USA,« siger Henrik Holvad.

Til gengæld står virksomhedens eksport til Mellemøsten på stand-by efter to Muhammed-kriser. Rival havde egentlig aftaler med kunder i Iran, Saudi-Arabien og Egypten, men de to kriser, der medførte boykot af danske varer, har kostet virksomheden over tre millioner kroner, og interessen er i øjeblikket på nulpunktet.

»Vi har to folk i området, men lige nu tjener vi ikke en krone i Mellemøsten,« fortæller Henrik Holvad.