Øksnehallen en succes

Udstilling: Øksnehallens kalender for i år er næsten fyldt ud. Den kommunalt ejede kulturinstitution er efterspurgt af erhvervslivet, der drages mod den historiske slagtehal.

Øksnehallen, den restaurerede slagtehal, der på det forvandlede Vesterbro i København danner ramme om kunstudstillinger, gallamiddage, messer, luxusloppemarkeder og erhvervskonferencer, er efterspurgt.

Stilstanden umiddelbart efter 11. september er afløst af næsten fyldte ordrebøger for resten af året, og Øksnehallens nye direktør, Peter Beck, tror på, at fremgangen vil fortsætte.

»Tirsdage og onsdage er selvfølgelig altid svære at sælge, men ellers forventer vi, at vores 2003 kalender vil være lukket inden årets udgang,« siger Peter Beck.

Øksnehallen begyndte oprindelig som et beskæftigelsesprojekt i 1993, hvor Københavns Kommune begyndte at istandsætte den 101 år gamle slagtehal i Kødbyen på Vesterbro lige bag Hovedbanegården. Øksnehallen er ejet af kommunen og er i dag lige så meget en kulturinstitution som et kommercielt drevet konferencecenter.

»Halvdelen af vores tid går med kulturarrangementer. Vi omsætter for godt 30 mio. kr. i år, og kulturarrangementerne, der koster godt ni mio. kr., får omkring seks mio. i indtægter fra erhvervsarrangementerne,« siger Peter Bech.

Københavns Kommune skal altså poste tre mio. kr. i hallen i år, og selv om det vel ikke umiddelbart lyder som nogen succes, ser hallens direktør anderledes på den sag.

»Vi sammenligner os med Århus Musikhus, der modtager 14 mio. kr. i støtte, Værket i Randers, der årligt får syv mio. kr., Vejles Musikhus, der modtager ni mio., og Aalborg Kongrescenter, der henter 18 mio. fra de offentlige kasser,« siger Peter Bech. Han nævner også Nikolaj Kirke, der årligt har 20.000 besøgende og modtager flere end fem mio. i tilskud. Øksnehallen, der altså får tre mio. kr., har 200.000 gæster om året.

»Kultur og erhverv skal have en synergi. Den tanke har ligget bag Øksnehallen fra begyndelsen. Selvfølgelig fordi vi har brug for pengene, men det har også vist sig, at vores stærke kulturprofil trækker også erhvervsarrangementer til. Vi har afholdt store arrangementer for bl.a. Navision, Lundbeck, Novo Nordisk, Nokia og Ericsson,« siger Peter Bech.

Øksnehallen får en del foræret ved sin placering alene. Gåafstand til Tivoli og Strøget er efter Rolf Larssen, adm. direktør for Copenhagen Capacity, et stort plus for hallen, hvis nærmeste »konkurrent« er det 115.000 kvm store Bella Center på Amager.

»Det har været en positiv oplevelse at få Øksnehallen i byen. Foruden den ideelle placering i centrum er det unikt i sin opbygning. Folk fra udlandet er meget forundrede og glade for de sjove rammer. Vi er selv med i den næste konference,« siger Rolf Larssen, der mener, byen godt kunne bruge flere konferencecentre.

mbh@berlingske.dk

Billedtekst:

Øksnehallen åbnede i 1997 efter en omfattende restaurering af den gamle slagtehal, som blev bygget i 1901. Kulturinstitutionen er efterspugt som konferencecenter.