Nyt tøj til forårsgarderoben trækker detailsalget op

Detailsalget steg 0,7 procent i marts, men er samlet set faldet marginalt i årets første tre måneder.

De danske tøjbutikker oplevede stigende salg i marts, hvor salget steg med 1,8 procent sammenlignet med måneden før. (Arkivfoto) Morten Germund/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Der blev langet mere tøj over disken i de danske butikker i marts, og det var med til at trække det samlede detailsalg i vejret.

Detailsalget steg helt præcist med 0,7 procent i marts. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Hos Arbejdernes Landsbank betegner økonom Anders Christian Overvad udviklingen som stærk.

»Det (fremgangen red.) skyldes særligt en stigning i salget af beklædning, hvilket tyder på, at danskerne er gået i gang med at købe forårsgarderoben,« skriver han i en kommentar.

Hos Danske Bank tvivler privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen på, at tendensen med mere tøjkøb er vedvarende.

»Grundlæggende set er der store udfordringer for detailhandlen. Stadig mere af vores forbrug rykkes online, og de internationale netbutikker står stærkt.«

»Hvor sidste opsving var præget af øget forbrug på ting som tøj, møbler og andre forbrugsgoder, så prioriterer vi i dag i langt højere grad at bruge penge på ting som restaurantbesøg og rejser,« skriver hun i en kommentar til tallene.

Når man ser udviklingen i hele første kvartal, er detailsalget trods fremgangen i marts bakket med 0,1 procent sammenlignet med samme kvartal i 2018.

Ifølge cheføkonom Tore Stramer fra Nykredit er danskerne tilbageholdende med at købe nyt.

»Selv om detailsalget har det bedre end frygtet her i starten af året, så er der langt fra tale om et sprudlende forbrugsopsving.«

»Det er umiddelbart en smule overraskende med tanke på, at danskernes privatøkonomi ellers fortsat er bundsolid,« skriver han i en kommentar.

Han peger på, at der er høj beskæftigelse og fremgang på lønsedlerne. Desuden gør historisk lave renter det billigere at låne penge.

/ritzau/