Nyt slag om DSBs økonomi

Statens årlige betaling på tre mia. kr. til DSB og overskuddet i DSB på mere end én mia. kr. om året er oplagte steder for regeringen at finde penge til sin finanslov. DSB forventer, at de kommende forhandlinger om statens betaling bliver barske.

Baggrund

I løbet af kort tid får DSB for alvor at mærke, hvad det betyder, at der er kommet en borgerlig regering til magten.

Topkilder i koncernen siger til Berlingske Tidende, at man forventer, at de kommende forhandlinger om statens årlige tilskud til DSB og omvendt jernbanekoncernens betaling af udbytte til staten kan blive meget barske.

DSB befinder sig netop nu i et slagsmål med ministeriet om fravalget af DSB til at køre på udvalgte strækninger i Jylland. DSB tilbød at køre for 80 mio. kr. om året, britiske Arriva tilbød 156 mio. kr. og blev valgt. Økonomien i dette slagsmål kan imidlertid vise sig at være pebernødder i de forhandlinger, der nu skal i gang.

»Der er sket betydelige økonomiske fremskridt i DSB i de seneste år, og DSB har på den baggrund tilbudt ministeriet at statstilskuddet reduceres. Så DSB har selv åbnet ballet,« siger en kilde i DSB.

Flot overskud

Den 23. september sidste år tilbød DSBs ledelse den daværende trafikminister Jacob Buksti (S) at reducere den årlige kontraktbetaling med en milliard kroner fordelt over tre år. I år var det DSBs tilbud at reducere med en halv milliard kroner, dernæst 300 og 200 millioner kroner i henholdsvis 2003 og 2004.

Samtidig skulle betalingen af udbytte af DSBs overskud stige fra 50 mio. kr. i 2002 til mere end 400 mio. kr. i hver af de kommende to år. Det skal ses i lyset at, at DSB vil præsentere et overskud for 2001 på 1,2 - muligvis 1,4 mia. kr., erfarer Berlingske Tidende. DSB forventer, at overskuddet for 2003 og 2004 bliver på samme niveau, og udbyttebetalingen svarer i tilbuddet til Trafikministeriet til halvdelen af overskuddet i DSB efter skat.

Det var DSBs idé, at millionerne i tilbuddet blandt andet skulle bruges til Banestyrelsen, så det slidte skinnenet kunne blive repareret og moderniseret. Bestyrelsen i DSB er bekymret for, at Banestyrelsen ikke har tilstrækkeligt med midler til »at gennemføre de nødvendige forbedringer af infrastrukturen,« som det formuleres.

DSB fik ikke en endelig udmelding fra trafikministeriet før regeringsskiftet.