Nyt nyhedsbrev skal gøre erhvervslivet klogere

Spørgsmål og klagere har givet Forbrugerstyrelsen værdifuld viden om forbrugerforhold – den viden giver Forbrugerstyrelsen nu tilbage til erhvervslivet med et nyt nyhedsbrev.

Hvert år er Forbrugerstyrelsens hotline i kontakt med cirka 40.000 forbrugere. Enten fordi de har spørgsmål til et bestemt produkt, eller fordi de er blevet uenige med en forretning om en vare de har købt eller en aftale de har indgået.

Den viden om, hvad der sker, når forbruger og butik går fejl af hinanden, vil Forbrugerstyrelsen fremover sende tilbage til erhvervslivet. Det sker i et ny oprettet nyhedsbrev, ”Nyt fra Kunderne”.

Virksomhederne skal bruge den viden, så de fremover bliver bedre til at håndtere kundeklager.

- Det er en værdifuld viden, som Forbrugerstyrelsen nu giver tilbage til erhvervslivet. Vi håber, at vores viden i kombination med virksomhedernes egne erfaringer kan bidrage til en god kundedialog, så vi på den måde også får bedre forbrugerforhold, siger Forbrugerstyrelsens direktør Louise Holck.

I "Nyt fra Kunderne" tager Forbrugerstyrelsen fat på nogle af de problemstillinger, som kunderne oftest løber ind i. Rigtig mange kunder fortæller jævnligt, at de har problemer med at få en vare repareret eller ombyttet, når den er gået i stykker, inden for de første seks måneder – selvom det faktisk ofte er deres ret i forhold til købeloven.

- Hvis vi med nyhedsbrevet kan gøre opmærksom på den slags misforståelser, så har butikkerne også større chancer for at rydde dem af vejen, siger direktør Louise Holck.

Nyhedsbrevet vil udkomme tre gange om året, og hver udgave vil både indeholde fakta og informationer fra Forbrugerstyrelsen, samt cases og historier fra virksomhederne. Læs og tilmeld dig nyhedsbrevet på www.forbrug.dk.

- mja