Nyt angreb på de særlige danske emballage-afgifter

Den europæiske stålindustri følger i hælene på sine kolleger i aluminiumsbranchen og indgiver en klage

til EU-kommissionen over den danske beskatning af emballage.


- Vi er i dialog med den danske miljøstyrelse, men med dette

skridt lægger vi nu yderligere pres på dem, forklarer direktør Philippe Wolper fra sammenslutningen af europæiske

producenter af stål til emballage (APEAL).


Det er endnu en gang de omstridte livscyklusanalyser og de deraf udledte emballageafgifter,

der står for skud.


Afgifterne, der er størst på aluminium- og stålemballage, trådte i kraft 1.

april og blev udarbejdet på baggrund af en såkaldt sammenlignende livscyklusanalyse, hvor man kigger på, hvor meget

et produkt belaster miljøet i hele dets levetid.



Dansk problem

Men fordi Danmark ikke har genanvendelsesordninger

for aluminium og stål, kom produkterne til at fremstå som meget miljøbelastende og blev derfor belagt med særligt

høje afgifter.


Som omtalt i ErhvervsBladet den 6. december sidste år, har det resulteret i, at den europæiske

aluminiumsbranche har indgivet en klage til EU-kommissionen, og nu følger stålindustrien trop.


Klagerne kan resultere

i, at EU-kommissionen rejser en retssag mod Danmark.


Udover de manglende genanvendelsesordninger får Danmark også

på puklen for overhovedet at lave en sammenlignende livscyklusanalyse.


- Danmark er det eneste land i Europa, hvor man

har lavet afgifter på baggrund af livscyklusanalyser, påpeger Philippe Wolper.


Der er internationalt bred enighed

om, at livscyklusanalyser er gode til at vurdere, hvordan et specifikt produkts miljøprofil kan forbedres.


Men når

det kommer til at bruge værktøjet til sammenligning, skal man passe meget på. Det er eksempelvis vigtigt, at man

ikke glemmer de enkelte produkters funktionalitet. Leverpostej opbevares trods alt bedre i en aluminiumsbakke end i en papirspose.

Den slags overvejelser, mener industrien, er blevet glemt. Desuden ryster man på hovedet over, at analysen bygger på 10

år gamle tal.


- Produkterne bliver bedre for hvert år, og det bliver industrien ikke belønnet for, siger Philippe

Wolper.