Nykredit sender sin bank ud i stor offensiv

banker. Nykredit sender nu sin bank på en offensiv, der skal sikre banken en markant stærkere position blandt mindre og mellemstore virksomheder.

Nykredit vil ikke længere nøjes med at sælge realkreditprodukter til virksomhederne. Den store finanskoncern vil også førstevalg, når virksomhederne her behov for bankprodukter.

Nykredit Bank har derfor indledt jagten på 70-80 nye medarbejdere, der skal bringe antallet af medarbejdere i filialnettet op fra 480 til 550.

»Vi har relativt godt fat i de store kunder, men har ikke haft nok fokus på de mellemstore kunder – blandt andet fordi der ikke har været folk nok til at løfte opgaven,« siger Karsten Knudsen, der er koncerndirektør i Nykredit og formanden for bestyrelsen i Nykredit Bank.

Nykredit har historisk først og fremmest været et realkreditinstitut, men i 1997 etablerede koncernen en bank. Omverdenens modtagelse var skeptisk i begyndelsen, men siden har banken opnået en synlig position på markedsområdet og hos erhvervskunder. En ny strategiplan, der løber frem til 2010, lægger op til yderligere vækst.

»Vi har allerede produkterne på hylderne, så man kan sige, at vi har afholdt udviklingsomkostningerne. Nu styrker vi linjen over en bred front, så vi kan få øget afsætningen af de produkter, som ellers mest går til de største erhvervskunder,« siger Karsten Knudsen.

Fra 2004 til 2006 blev overskuddet før skat mere end fordoblet i Nykredit Bank, og i år forventer Karsten Knudsen, at resultatet før skat bliver tæt på en milliard kroner. 40 procent af bankens indtjening kommer i øjeblikket fra erhvervskunder, andre 40 procent fra værdipapirområdet og cirka 20 procent fra privatkunder.

UnderleverandørNykredit har i mange tilfælde rollen som underleverandør og har dermed ikke direkte kontakt med kunderne. Det er tilfældet med realkreditlån til privatkunder, der sælges fra Totalkredit via lokale pengeinstitutter.

På bankområdet har Nykredit Bank på flere områder fungeret som engrosbank for andre, mindre pengeinstitutter, men Karsten Knudsen satser på at få flere virksomheder som direkte kunder.

»Trenden er, at virksomhedernes hovedbank kommer til at betyde mere for dem i fremtiden. Derfor vil pengeinstitutter, der alene satser på at supplere andre, blive klemt på fremtidens erhvervsmarked,« forudser koncerndirektøren.

Når det drejer sig om bankudlån til erhvervslivet er Nykredit sjette største spiller efter Danske Bank, Nordea, FIH, Jyske Bank og Sydbank, men Karsten Knudsen peger på, at Nykredit er nummer to, når der kigges på den samlede kreditgivning til erhvervslivet. Nykredits samlede udlån – realkreditlån og banklån – er på næsten 300 milliarder kroner, og koncernen er dermed næststørst efter Danske Bank.

»Vores ambition er at holde trit med væksten i kreditmarkedet til erhvervslivet, så vi fastholder en samlet andenplads,« siger Karsten Knudsen.

Den strategi sender Nykredit ud på en farlig færd i forhold til nære samarbejdspartnere. Nykredit har således strategiske ejerandele i regionale banker, og alle de små og mellemstore pengeinstitutter sælger realkredit for Totalkredit, som Nykredit købte i 2003 for 7,15 milliarder kroner.

»Vi er bevidste om ikke at træde vores gode venner over tæerne, men vi skal også selv have lov til at være her,« siger Karsten Knudsen.

Mens de små og mellemstore pengeinstitutter sælger Totalkredits boliglån til privatkunder, har de deres eget selskab, DLR, når det drejer sig om lån til landbrug og erhverv. Men Karsten Knudsen mener, at Nykredits største konkurrenter på erhvervsområdet er storbankerne Danske Bank og Nordea men også udenlandske banker.

Nykredits oprustning på erhvervsområdet kommer til at ske lokalt. De mange nye erhvervsrådgivere skal arbejde fra Nykredits erhvervscentre, der er placeret 23 steder i landet.