Nye toldregler forsinker pakker fra ikke-EU-lande

PostNords kunder må vente længere end normalt på pakker fra lande uden for EU.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange venter lige nu ekstra længe på deres pakker og breve fra lande uden for EU.

Det oplyser PostNord i en pressemeddelelse.

Ifølge PostNord skyldes problemerne en blanding af nye toldregler og bøvl med internationale it-systemer. Det skaber længere ventetid for kunderne.

»Desværre har der været en del problemer med systemet. Det betyder, at vi lige nu er bagud med at fortolde forsendelser,« udtaler Michael Frølich, vice president i PostNord, i en pressemeddelelse.

Fredag oplyser PostNord til Ritzau, at omkring 3500 sager er forsinket.

Mange kunder henvender sig til PostNords kundeservice. Det skaber »ualmindelig lang telefonkø og ventetid.«

»Vi arbejder stenhårdt for at besvare de mange henvendelser på telefon og via sociale medier,« siger kundechef i PostNord, Henrik Larsen.

»Desværre kan vores kundeservice ikke hjælpe med at få forsendelserne hurtigere gennem toldprocesserne.«

Ifølge PostNord skyldes de forsinkede forsendelser blandt andet, mangelfulde og forkerte data fra internationale netbutikker.

Det gør, at toldopkrævningen til kunderne i Danmark ikke kan sendes digitalt, men sker via brev. Derfor går der længere tid, oplyser PostNord.

Ifølge Michael Frølich forventer PostNord at have problemerne løst inden udgangen af august.

Han opfordrer alle kunder til at downloade PostNords app. I den kan man løbende holde sig orienteret om sin forsendelse. Desuden kan man modtage sin faktura og betale via appen.

/ritzau/