Ny mobiltelefon kan få regningen til at løbe løbsk

Mobilkunder bør tjekke deres regning grundigt. For reagerer man ikke på f.eks. utilsigtede opkald til en mailserver med det samme, kan man komme til at betale. TDC mener, at problemet af aftagende.

Læs mere
Fold sammen
Nye mobiltelefoner indeholder så avancerede tjenester, at det kan være svært at overskue brugen af dem. Og drejer det sig om utilsigtede opkald til en mailserver, kan det også blive dyrt, hvis telefonen er sat forkert op.

»Så man skal tjekke sin regning,« anbefaler politisk medarbejder i Forbrugerrådet Anders Hjorth Jensen.

»Og man skal især være opmærksom på, om der er noget, der ligner fejl eller misbrug, hvis man bruger betalingsservice. For ved at betale accepterer man regningen,« siger Anders Hjorth Jensen.

Han sidder som Forbrugersrådets repræsentant i Teleankenævnet, hvor man i eftersommeren behandlede en bølge af klager fra forbrugere, der havde fået store telefonregninger som følge af utilsigtede dataopkald.

Opkald som forbrugerne ikke selv havde nogen glæde af, men som blev foretaget, fordi mobilen var sat forkert op. I alle Teleankenævnets sager har teleselskaberne fået besked på at eftergive opkaldene, hvis kunden har reageret på regningen med det samme.

»I afgørelserne er der lagt vægt på, at forbrugerne ikke blev ordentligt informeret om opsætningen. Men vores holdning er egentlig, at man ikke kan informere sig ud af alting. Der er en nærliggende risiko for, at man ved en fejl kommer til at aktivere en funktion, som har vidtrækkende økonomiske konsekvenser. Derfor burde funktionen være renset helt ud,« mener Anders Hjort Jensen.

Flere af klagerne, bl.a. den som blev refereret i Berlingske Lørdag, drejer sig om opsætning af en såkaldt emailklient, som ringer en server op hvert femte minut døgnet rundt for at søge efter emails.

»Jeg har svært ved at forestille mig, at almindelige forbrugere vil betale mange tusinde kroner for dyre WAP-opkald til deres mailserver hvert femte minut døgnet rundt,« siger Anders Hjorth Jensen.

Jurist hos TDC og medlem af Teleankenævnet for teleudbyderne, Janne Lundin Vadmand, har på fornemmelsen, at problemet med utilsigtede dataopkald er aftaget, siden Teleankenævnet behandlede klagerne i eftersommeren.

»Klagerne var spredt i en lind strøm ud over alle teleselskaberne, som jo med det samme gik jo i krig med at forhindre kunderne i at sætte deres telefon forkert op,« siger hun.