Ny kontrakt giver flere rejser til staten

Den kun fire dage gamle kontrakt mellem den offentlige sektor og syv flyselskaber til værdi af mere end 250 mio. kr. betyder besparelser på mindst 40 mio. kr. og forventeligt langt mere rejseaktivitet, fordi priser på flybilletter falder drastisk.

Læs mere
Fold sammen
Der var glæde på begge sider af bordet, da Statens og Kommunernes Indkøbs Service forleden havde inviteret syv flyselskabers repræsentanter til et kick-off møde om den rammekontrakt på flyrejser, som startede i mandags mellem staten, amter og kommuner på den ene side og syv flyselskaber på den anden.

Ikke sådan, at der ved denne lejlighed blev afsløret hemmeligheder. Hvad det enkelte selskab ender med at få ud af det, kan man af gode grunde kun gisne om i en rammeaftale, men aftalen afslører trends i en storkundeaftale, som der i dansk erhvervsliv indgås flere og flere af i et helt nyt miljø, primært skabt af presset fra lavprisselskaberne.

Aftalen blev udbudt i juli sidste år og de syv flyselskaber, der endte med at komme med, er som to primære partnere - målt efter antal destinationer - SAS (og alliancemedlemmer Austrian, Lufthansa, Blue 1 i Finland og Spanair) samt British Airways. De øvrige er: Air France, Finnair, KLM, SN Brussels Airlines og Swiss International Airlines..

På forhånd regner man med det drejer sig om mindst 200.000 rejser om året og et beløb i dagens priser på 250 mio. kr. Det har SKI (Staten og Kommunernes Indkøbs Service) på budgettet, men antallet af rejser ventes stærkt forøget efterhånden, som priserne på flybilletter næsten dagligt falder.

Stadig konkurrence
Aftalen baseres nemlig på princippet om rabatterede nettopriser, hvor rabatterne er fratrukket på forhånd. Priserne skal være gennemsigtige og sammenlignelige for kunderne.

Et antal statslige kunder, som repræsenterer 60 procent af den samlede offentlige rejseaktivitet, har på forhånd forpligtet sig til at anvende den nye rammekontrakt. Der er loyalitet så langt, at de pågældende ikke indgår aftaler med andre til de mange byer og rejsemål, som kontrakten omfatter.

Hvis køberen ønsker det, skal de imidlertid gennem skærsilden og bevise, at de er ligeså billige som andre flyselskaber, der måtte finde på at udfordre. Hvad der i givet fald skal ske er formentligt op til aftalens parter. Men, det er ikke sådan, at de mange lavprissselskaber bare kan gå på rov fra morgen til aften for at få en bid af kagen

Indenrigsruter med
SAS-aftalen omfatter 45 destinationer. For første gang er også indenrigsruterne med, oven i købet med klækkelige rabatter. Det giver en besparelse for det offentlige på omkring to mio. kr. Heraf kan udledes, at priserne nu er så langt nede, at de kan konkurrere med DSB og kørsel i egen bil.

Men SAS må finde sig i, at aftalen også giver mulighed for andre som for eksempel Air France for at være billigst til Paris eller til ni destinationer i Europa, USA og Afrika, ligesom SN Brussels sikkert vil appellere stærkt til Bruxelles afgangene.


BA på andenpladsen

British Airways er også i en god position, fordi aftalen indebærer rabatbilletter til det samlede rutenet i det store selskab til 17 destinationer fra København eller Jylland ud i verden via London. Man må altså forudse en ikke ubetydelig konkurrence mellem aftalens deltagere indbyrdes.

SAS havde broderparten af den gamle kontrakt fra år 2000 sammen med Maersk Air og Virgin (til Bruxelles) som udløb i 2002. Den var på ca. 225 mio. kr., men var bonusrelateret i høj grad. Jo flere penge, der blev brugt på at købe billetter, desto mere fik man tilbage i bonus, når året var omme. Det gav et helt andet forbrugsmønster. Ikke mindst var der masser af restriktioner på stribevis af billetter om ud- og hjemrejse, ændring af billetter etc. En stor hæmsko for de offentlige ansatte, når de skulle rejse.

Det klassiske eksempel var billetpriserne hos SAS (og Sabena) på 8.000 kr. for en flyrejse retur til Bruxelles, når det skulle være muligt at komme hjem igen, hvis et planlagt møde blev aflyst, eller blev færdigt før tiden. Derfor kom Virgin med i den gamle aftale til meget lavere priser for den korte flyvetur.

I dag er den officielle dyreste pris 8.080 kr. retur, og en lidt billigere pris med reservering fire dage forud på 5.225 kr. Men, i virkeligheden er prisen nok betydeligt lavere, og det er den givet i SKI-aftalen, ellers var Virgin ikke røget ud.

Nu kan billetten ændres i sidste øjeblik, også en rabatbillet, hvis pris ikke publiceres. I øvrigt er statens rejseaktivitet til Bruxelles faldende, fordi EU ikke mere giver de samme tilskud. Der er dog fortsat ca. 10.000 flyrejser på denne EU-strækning fra København, betalt af det offentlige.

I den totale udbudsrunde skulle selskaberne give tilbud med pris på flybilletter til 94 destinationer, hvor SKI-kunderne har rejser til mindst 50 gange om året.

Staten største SAS-kunde
Aftalen er ikke et farvel til business class for ansatte i stat eller kommuner. Men selve rejsepolitikken er bygget op omkring regler, der går ud på i videst mulig omfang at rejse på økonomiklasse. En rejsepolitik som Udenrigsministeriet har gennemført. At man skal rejse billigst muligt, er det samme som økonomiklasse, når flyrejsen er under seks timer. Bonuspoint er ikke personlig ejendom.

Herefter er der mere frit spillerum, men som det blev nævnt, selv departementchefen er på økonomiklasse på de korte Europa-rejser og i Skandinavien. På de oversøiske rejser er der ofte tale om business class, som udgør 15 procent af beløbet, men selvsagt ikke af antallet af rejser.

Staten følger med andre ord mange større virksomheders rejsepolitik, som direkte afspejler sig i faldende salg på business class i Europa og status quo på de lange internationale flyrejser.

8.000 kreditkort
I SAS har man store forventninger til aftalen med SKI. Især den mest rejsende del af de statsansatte, nemlig Forsvaret, der rejser for ca. 100 mio. kr. om året. 8.000 af SAS Corporate Cards og en optimal rejseløsning er substansen i den kreditkortaftale SAS og Forsvaret allerede har indgået.

»Med den rammeaftale, som trådte i kraft 1. marts, forbliver staten den største danske SAS-kunde, og jeg ser det som et bevis på, at vi igen i stigende grad tiltrækker erhvervslivet,« siger salgsdirektør Palle Christensen fra SAS Danmark.

Han tilføjer »at strategien med at kombinere flybilletter og mange afgange med et væld af de produkter den enkelte kunde ønsker, viser sig at være rigtigt.«

Rejsebureauerne er med
Salgs- og marketingchef Hans Olsen fra SKI, fremhæver i aftalen med flyselskaberne: »Der er musik i den for alle parter. Det er tilladt at tage en dialog med kunderne. Det er ikke blot en rammeaftale, der er mange andre muligheder. Vi har indarbejdet loyalitet, de største kunder forpligter sig til at bruge aftalen. Og der er en åben og fordomsfri kommunikation, herunder dialog om ændret rejsemønster og nye destinationer.«

Det sidste er vigtigt, fordi flyplaner og priser, heller ikke fra de syv, ser ud til på nogen måde at ligge i et stabilt leje for tiden.

Rejsebureauerne er der også plads til. Rammekontrakten kan bruges via syv bureauer, nemlig American Express, BTI Nordic, Carlson Wagonlit, TQ 3 Travel og Weco/DSB Travel og FDM.

Konsulentfirmaet Sterregaard Aps, hvis indehaver Bent Sterregaard i høj grad har stået fadder til aftalen, har netop afsluttet udbudsmaterialet for Folketingets rejseaktivitet. Folketingets medlemmer og ansatte tilslutter sig også SKI-flyaftalen. I løbet af måneden udbydes også Udenrigsministeriets rejsekontor.