Ny HP- direktør med god ballast

Hewlett-Packards nye direktør for salget af printere, billedløsninger og alskens computere har prøvet det hele.

Der er solidt kendskab til området hos den mand, som nu overtager den tomme direktørstol for hele IT-producenten Hewlett-Packards salg af printere, billedbehandlingsløsninger og både PCer og håndholdte PDAer.

43-årige Michael Bjerregaard er egentlig uddannet skolelærer men begyndte for 16 år siden som salgsingeniør hos HP i Danmark, lokket til jobbet fra en stilling hos Olivetti. Han er nu udnævnt til direktør efter Sten Mortensen, som for nogle uger siden blev ansvarlig for HPs internationale strategi.

Michael Bjerregaard har senest været HPs salgsdirektør for hele forbrugersiden i Norden, Baltikum, Benelux, Østrig og Schweiz - en forretning med en omsætning på fem milliarder kroner, hvilket er større end hele HP Danmark. Han har hele tiden haft base i Danmark men glæder sig til at arbejde dagligt med ballast i en fast organisation.

Michael Bjerregaard ser gerne HP som en væg-til-væg-leverandør af PC- og printfunktioner i hjemmene.

»På det kommercielle område vil vægten i den nærmeste fremtid ligge på skiftet fra mono til farve på kontorerne og samtidig skiftet fra printere og kopiering til multifunktionsprodukter, der kan det hele. På forbrugersiden er håndholdte computere i fremgang, ligesom vi skal holde fast på vort grundsortiment af blækprintere, alt-i-et-maskiner og scannere. Endelig er der god energi i alt med foto- og billedbehandling, hvor pakkeløsninger med kameraer, fotoprinter, kortlæser og software vinder frem,« siger han.

Sine første fem år i HP arbejdede han med at sælge printere og scannere til erhvervslivet og fik de næste fire år bygget den nordiske tilbehørsafdeling op fra en omsætning på godt 100 millioner til at være en milliardforretning.