Ny flaske var et flop

Danskerne får Carlsberg Pilsner i de traditionelle flasker tilbage. Lancering af de moderne lette flasker - der har kostet bryggeriet over 100 mio. kr. - blev et flop.

De gamle grønne Carlsberg Pilsner i rød kasse vender tilbage. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Kun et halvt år efter at Carlsberg indførte sin nye, lettere og moderne flaske i Danmark, vender Carlsberg Pilsneren i den gammelkendte, traditionelle flaske atter tilbage.

Carlsberg-koncernens topchef Nils Smedegaard Andersen erkender, at flasken i det nye design har været et flop herhjemme. Salget af Carlsberg er raslet ned, efter de gamle flasker helt blev taget ud af produktion som led i en modernisering og internationalisering af Carlsbergs emballage.

»Det har ikke været nogen succes. Nok fordi vi ikke har været dygtige nok til at lytte til kundernes og forbrugernes forventninger til Carlsberg,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Kold skulder
Sagen er en af de mest synlige nedture i de seneste år for Carlsberg, der bruger mange penge på fornyelse. Koncernen har brugt over 100 millioner kr. på omkostninger til udvikling og lancering af den nye lette flaske - der er lysere i glasset - og lette kasse med plads til 24 øl. Den nye flaske ligner Carlsbergs flaske i udlandet. Men i Danmark har den nye Carlsberg fået en kold skulder fra forbrugere, restauratører, værtshuse og detailhandel.

Det er den usædvanlig hårde kritik, der fører til, at bryggeriet igen producerer den traditionelle Carlsberg Pilsner, der leveres i den gamle røde kasse med plads til 30 øl. Samtidig fortsætter bryggeriet dog produktionen af letvægts-pilsneren i kasser med plads til 24 øl, fordi den i stigende grad er blevet populær blandt unge.

Der var flere årsager, at salget af Carlsberg raslede ned. Det skyldtes blandt andet, at den nye ølflasker var dyrere end de gamle. Samtidig spillede det stærkt ind, at Grøn Tuborg blev solgt som lavpris som slagvarer mange steder i detailbutikkerne. Det slog bunden væk under bryggeriets afsætning af Carlsberg.

Dog opvejede stigende salg af Tuborg i nogen grad Carlsbergs voldsomme tilbagegang. Og efter, at Carlsberg har sænket udsalgsprisen på den letvægteren, er salget af Carlsberg steget igen. Et af problemerne med den nye flaske med tilhørende 24 stk.-kasse er, at kasserne ikke passer ind i bardiskene, så kasserne kan ikke stables med de gængse ølkasser. Siden lanceringen har værtshusejerne klaget over dette problem.

Stor arrogance
»Carlsberg har udvist stor arrogance over for restaurationsbranchen, og salget af Carlsberg-øl er halveret. Hvis der ikke rettes op på det, vil det koste arbejdspladser,« sagde bryggeriarbejdernes formand, Finn Sørensen i december.

Carlsbergs chef erkender, at Carlsberg fejlbedømte markedet.

»Vi troede, at når vi kom med et produkt, der har været en succes i alle andre lande, så ville det også blive en succes i Danmark,« siger adm. direktør Nils Smedegaard Andersen.

Målgruppen for den nye flaske er bl.a. andet unge, der går på de trendy barer, oplyser kommunikationschef Jens Bekke fra Carlsberg Danmark.

Carlsberg - der i udlandet ubetinget har haft succes med letvægtsflaskerne - var i 2002 og 2003 det hurtigst voksende ølmærke. I 2003 var Carlsbergs vækst i volumen 11,5 procent. Næstbedst var Stella Artois fra det belgiske bryggeri InBev med 7,5 procent.