Ny færge skal skabe vækst hos Mols-Linien

Sidste år forsvandt kunderne fra rederiet Mols-Linien, og nu skal nye tiltag lokke lastbilchaufførerne og personbilerne tilbage.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere afgange giver flere kunder. Det er rationalet hos Mols-Linien, som vil lede efter en ny færge for at få kunderne tilbage på ruterne mellem Sjælland og Århus.

Tiltaget kommer, efter at Mols-Linien i går kunne præsentere et årsregnskab, som viste, at kunderne havde svigtet færgerne mellem Jylland og Sjælland sidste år.

- Vi er sikre på, at vi kan skabe en trafikvækst ved at øge frekvensen, da frekvensen er det vigtigste konkurrenceparameter, siger Preben Wolff, adm. direktør for Mols-Linien.

Det var især lastbilerne, som svigtede Mols-Linien sidste år, hvor »kun« 251.508 lastbiler valgte at bruge Mols-Linien til at blive fragtet over Kattegat. Det er et fald på 20 procent i forhold til 2008. Antallet af personbiler og passagerer faldt med godt otte procent.

Mere service

Mols-Linien tror dog ikke, at kunderne kommer helt af sig selv, selv om frekvensen øges. Derfor vil rederiet gennemføre en række servicetiltag, inden de går på jagt efter rederiets sjette færge.

- Vi indfører et loyalitetsprogram, hvor man får bonuspoint, som man kan bruge til at spise for eller købe varer i vores lounge. Vi udvider vores lounge, så man kan se tv om bord, og så er det nu muligt at bruge internettet gratis, siger direktøren.

Det faldende passagertal sidste år medførte en tilbagegang i omsætningen på 14,5 procent - fra 788 mio. kr. i 2008 til 674 mio. kr. i 2009.

Men selv om omsætningen faldt, formåede rederiet at vende det negative driftsresultat på 47 mio. kr. til et overskud på syv mio. kr.

- Vi har været igennem en meget omfattende rationaliseringsproces, hvor vi har været ude i alle hjørner af rederiet. Ud over at vi har sparet på administration og marketing, har vi været nødt til at sige farvel til 49 medarbejdere, forklarer Preben Wolff.

Det forbedrede driftsresultat var dog ikke nok til at få vendt det samlede underskud på 57 mio. kr. til et overskud. Men det var tæt på, idet Mols-Linien i går kunne fremlægge et underskud på knap to mio. kr.

Ro på bagsmækken

Fremgangen hos Mols-Linien har sikret ro på bagsmækken hos rederiet, hvor Nykredit som bank ikke er en langsigtet aktionær, da banken ufrivilligt sidder på en stor klump aktier. De aktier har banken taget som sikkerhed, fordi en række storkunder med Carsten Berger i spidsen har alvorlige lommesmerter og derfor må lade Nykredit kontrollere rederiaktierne.

Sidste år overvejede blandt andet Nykredit at sælge sine aktier på grund af den dårlige resultatudvikling hos Mols-Linien, men nu tror finanskæmpen på rederiets planer.

- Vi synes, selskabet er midt i en proces, hvor det forbedrer sig selv. Samtidig ser vi et yderligere potentiale for, at selskabet kan vise sit driftsmæssige værd, siger Karsten Knudsen, direktør i Nykredit.

Hos det dansk-ejede, men Bahamas-baserede tørlast-rederi Clipper holder man fast i, at planerne om at overtage ejerskabet af Mols-Linien er lagt på is. Clipper siger til Berlingske Business, at man hverken har planer om at købe eller sælge ud af aktieposten.