Ny direktør ad køkkenvejen

Læs mere
Fold sammen
Nordens største køkkenproducent, HTH Køkkener A/S med hovedsæde i Ølgod i Vestjylland hente sin nye topchef fra egne rækker, efter at adm. direktør Preben Bager for nylig blev udnævnt til en tilsvarende post i en anden af den svenske Nobia-koncerns virksomheder, britiske Magnet.

Henning Storm, 49 år, bliver 1. januar adm. direktør for den virksomhed, han tiltrådte som trainee i for 23 år siden. Samtidig tiltræder hans direktionskollega de seneste 12 år, Preben Bager, som bestyrelsesformand.

- Jeg kender det hold, jeg skal spille sammen med, fra mange års virke i HTH, og årsagen til, at jeg sagde ja, er, at det er et fantastisk hold. Når vi har kunnet skabe de gode resultater i de senere år, skyldes det, at beslutninger er presset ned i organisationen, så medarbejdere har kunnet udvikle sig i selvstyrende grupper, siger Henning Storm til ErhvervsBladet.

Eksporten skal øges

HTH passerede i 2003 milliarden i omsætning og skabte et overskud før skat på 157 mio. kroner ud af en omsætning på 1,041 mia. kroner. Ifølge Henning Storm ligger omsætningen i år i nærheden af 1,2 mia. kroner, og HTH er fortsat en rigtig god forretning. Målet er at vokse 10 pct. årligt i de kommende år.

#br- Vi vil gerne udvikle os to-tre procent over den generelle markedsudvikling inden for branchen og brede os lidt mere geografisk. Det skal ske ved, at vi lægger lidt mindre vægt på Danmark, hvor vi har en markedsandel på ca. 25 pct., og satser mere på eksporten, siger Henning Storm.

Han nævner de øvrige skandinaviske lande, hvor markedsandelen er på bare tre-fem pct., Polen, Kina og Portugal som oplagte markeder for ekspansion. Desuden er den første testbutik i Schweiz blevet fulgt af yderligere et salgssted. Eksportandelen er nu på ca. 35 pct., og Henning Storm ser gerne, at hjemmemarkedet og eksporten i fremtiden kommer til at fylde lige meget.

Evolutionens mandDen nye adm. direktør kender hver en skuffe i HTH Køkkener, idet han har haft en række chefstillinger, der har ført ham vidt omkring i organisationen. Han har været markedschef for både Sverige og Danmark, salgsdirektør i perioden 1989-2000, vice president Corporate marketing i moderselskabet Nobia 2000-2003 og atter salgsdirektør i HTH Køkkener derefter.

Med valget af Henning Storm har Nobia, der målt på salget er Nordens største køkkenkoncern med 11 mia. svenske kroner i omsætning og 6200 ansatte, valgt kontinuiteten frem for at revolutionere direktionen i Ølgod. Den nye HTH-chef betegner sig selv som evolutionens mand.

Den 38 år gamle virksomhed har 924 ansatte fordelt på fabrikker i Ølgod, Farsø og Bjerringbro.