Nu skal fjernsynet på nettet

TV. Danskernes TV-forbrug er mere fragmenteret end nogensinde. Og med netadgang giver fjernsynet endnu flere muligheder for nye aktører.

Danskernes TV-sening er mere fragmenteret end tidligere, folk shopper mere rundt mellem programmer, som oftere er nichekanaler. Sommeren 1961 vakte et transportabelt TV stor glæde. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne ser TV som aldrig før. I 2010 satte TV-kiggeriet rekord med tre timer og 21 minutter per person, og tendensen peger på flere minutter foran skærmen, flere nichekanaler og mere fragmenteret TV-sening. Fremtidens tossekasse kommer nemlig til at være forbundet med internettet, og det åbner for et virvar af muligheder, lød budskabet ved en konference arrangeret af Brancheforeningen for Forbrugerelektronik i sidste uge.

I branchen skeler man til USA, når snakken falder på såkaldt »on demand« (OD) -fjernsyn, hvor seeren kan vælge, hvad han vil se, fremfor at være indlagt til at se det, der er på programmet. Det er især tjenester som Hulu og Netflix, der giver TV-distributører og udlejningsforretningerne nervøse trækninger.

Tjenesterne fungerer som en online video-udlejningsforretning, hvor brugerne via enkeltbeløb eller månedligt abonnement kan se TV-serier og film. På få år har markedet for online fjernsyn nået en omsætning på mere end tre milliarder dollar, og eksempelvis Netflix har efterhånden købt rettigheder til at vise materiale fra alle de store produktionsselskaber.

»Netflix bekymrer mange og med god grund. Det rykker den klassiske udlejningstjeneste online. De brugte sidste år 400 millioner dollar på rettigheder for at streame film og TV-serier, så de er bestemt en fjende for de traditionelle netværk,« siger Guy Bisson fra de engelske medieanalytikere Screen Digest.

Han mener, at fremtiden tilhører de udbydere, der forstår at gøre det muligt for forbrugerne at mikse traditionelt fjernsyn med valgfrie elementer fra internettet. Og så skal forbrugerne have mulighed for at se indholdet på andre skærme end fjernsynet.

»Vi taler om modne markeder, så der skal nye ting til for at rykke ved markedsandelene. Men man skal huske, at revolutioner er drevet af indhold, ikke af teknologierne,« siger han.

Stigende TV-forbrug

Danskernes forbrug af TV er efter et lille dyk i midten af 00erne nu atter på himmelflugt. DR Medieforskning peger på, at mange har købt store fladskærme, og det øger lysten til at tilbringe tid foran husaltret.

Forskningsenhedens analyser viser også, at on demand-fjernsyn er på vej frem. I dag står on demand-TV kun for omkring én procent af det samlede forbrug, men det forventes at stige til fem procent inden for en overskuelig fremtid. Men når det samlede TV-marked har en omsætning på ti mia. kroner om året alene i Danmark, er det ikke at kimse ad.

»Jeg er sikker på, at OD-TV har en strålende fremtid foran sig. Jeg tror ikke, det når mere end fem procent, men det er også meget. Og så snart det kan køres op på TV-skærmen, vil det få en meget større udbredelse,« siger Carsten Andreasen fra DR Medieforskning.

Han peger på, at danskernes TV-sening er blevet meget mere fragmenteret. Størstedelen af forbruget sker i dag på nichekanaler. Og det passer fint til OD-fjernsyn, der netop lader den enkelte vælge. Undersøgelser viser, at to tredjedele af seerne falder fra allerede et minut efter de har startet et online TV-klip. Det viser, at folk shopper mere rundt, og det giver nogle udfordringer for måden, hvorpå indholdet bliver produceret, siger Carsten Andreasen: »Det er grundlæggende anderledes, fordi man skal foretage et aktivt valg i modsætning til almindeligt TV. Til gengæld finder folk en ny serie, de bliver besat af og ser tre-fire afsnit i træk.«

Mere valgfrihed på vej

Herhjemme kan man se en række DR-programmer gratis på internettet, mens man mod betaling kan se programmer og film hos blandt andre TV 2, Viasat, YouSee, Zaptor og SBS TV.

Men det er ikke kun de traditionelle aktører, der leverer TV på nettet. Eksempelvis viser en række online spilletjenester som eksempelvis Unibet eller bet365 gratis fodboldkampe for brugerne.

Er man mere til film og serier, er der tjenester som Voddler.com, hvor man enten kan leje nye film eller se lidt ældre film gratis, så længe man ser reklamer først.

Og netop den tendens bør være en advarselslampe for distributionsselskaber som YouSee og Viasat, lyder det fra Guy Bisson. »De traditionelle TV-distributører er i en fremragende position til at levere traditionelt TV koblet med OD-tjenester. Men de skal rykke på det nu, for hvis ikke bliver de overhalet af andre opkomlinge,« siger han.

Ønsket om selv at kunne vælge sit indhold på TV er efterhånden så udtalt, at det har fundet vej til Christiansborg. Fra politisk side arbejder man på at ændre reglerne, så det bliver lettere at sammensætte TV-pakker med præcis det indhold, man vil have. I fremtiden skal det være slut med at være stavnsbundet til bestemte udbydere gennem lokalplaner, og håbet er, at også distributørernes TV-pakker bliver løsnet op.

»Forbrugerne oplever problemer med, at TV-kanalerne sælges i foruddefinerede pakker, hvor man får et bundt til en bestemt pris. Selvom det teknologisk er let at sælge enkeltvis, er det kun et par, der gør det,« siger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direktør, Agnete Gersing.

I en tilfredshedsundersøgelse som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag, ligger TV-distributørerne da også på en sidsteplads, fire pladser efter brugtvognsforhandlere.