Nu er elbiler blevet dyrest at køre i

Krigen i Ukraine har skudt elpriserne så meget i vejret, at elbilerne ikke nødvendigvis længere er billigere at køre i end benzinbiler.

Prisen på el er procentuelt steget mere end prisen på benzin. Niels Ahlmann Olesen

Nu har elbilerne mistet førertrøjen, når det handler om at køre billigst muligt per kilometer.

Når elpriserne runder tre kroner per kilowatt-time svarende til fem kroner inklusiv alle afgifter og udgifter, så bliver det billigere at køre i en benzinbil, der kører 16 kilometer per liter.

Det skriver Politiken på baggrund af beregninger fra FDM.

Den seneste uge har elpriserne flere gange været langt over de tre kroner – tirsdag morgen ramte de 5,13 kroner.

På samme måde er benzinen steget – men ikke nær så meget procentuelt, og derfor er kørslen i elbilerne blevet forholdsvist meget dyrere.

»Man skal være bekymret som elbilejer, og man skal tænke sig virkelig godt om, før man starter en opladning af sin elbil,« siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM, til Politiken.

Han råder til at planlægge opladningen af elbilen og udnytte de tidspunkter, hvor det typisk er billigere at bruge strømmen. Hvis det gøres optimalt, kan kørsel i elbil stadig være billigst.

»Det er typisk stadig billigst at oplade bilen derhjemme om natten,« siger forbrugerøkonomen.

Mange ejere af elbiler har også undveget den eksplosive prisudvikling på strøm via en række muligheder for fast pris på strøm til elbilen eller ligefrem gratis opladning, som en del Teslaer er omfattet af.