Den store Novo Nordisk-rival Eli Lilly har fredag rundet en markedsværdi på over 1000 milliarder dollar. Det svarer til omkring 6500 milliarder kroner.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Mens danske Novos børsværdi har haft kurs nedad siden toppen i sommeren 2024, er Eli Lilly i år steget med over 35 procent.
Begge satser stort på markedet for vægttabsmedicin.
Novo Nordisk stod tidligere med en førerposition på området, men siden er Eli Lillys midler Mounjaro og Zepbound blevet mere og mere populære.
Danske Novo Nordisk toppede i sommeren 2024, hvor markedsværdien nåede et godt stykke over 600 milliarder dollar.
Siden har det danske medicinalselskab dog mødt udfordringer på en række områder.
Produktionskapacitet og tab af markedsandele til kopimedicin har skabt store udfordringer i USA, og i løbet af året er der blevet skiftet ud på topposten i virksomheden, mens tusindvis fyres.
Ifølge companiesmarketcap.com har Novo en markedsværdi på omkring 209 milliarder dollar.
Man skal tilbage til sommeren 2021 for at finde en lignende markedsværdi for Eli Lilly, der siden er mangedoblet i værdi.
Vægttabsmedicin udgør nu en vigtig del af Eli Lillys forretning.
I sit seneste kvartalsregnskab havde Eli Lilly en omsætning på knap 65 milliarder kroner på sine overvægts- og diabetesmidler. Det var mere end halvdelen af selskabets samlede omsætning på 114 milliarder kroner i kvartalet.
- Den nuværende værdisætning peger på, at investorerne har tillid til langtidsholdbarheden i selskabets forretning inden for metabolisk sundhed, siger Evan Seigerman, som er analytiker ved BMO Capital Markets, til Reuters.
Metabolisk sundhed henviser bredt til et velfungerende stofskifte.
- Det peger også på, at investorerne fortrækker Lilly over Novo i våbenkapløbet inden for midler mod overvægt, siger analytikeren.
/ritzau/
