Novo tjener milliarder på dobbeltrolle - »en hårfin balance«, lyder det

Fremtidens Fødevarer: Novo Nordisk Fonden tjener ikke kun milliarder på vægttabs- og diabetesmedicin ved at eje Novo Nordisk. Fonden ejer også en af verdens største leverandører af ingredienser til den globale fødevareindustri, som får skylden for, at stadig flere mennesker bliver for tykke. Eksperter kalder det et etisk dilemma, men er uenige om løsningen.

De færreste forbrugere kan gennemskue, hvad fødevareindustrien har puttet i maden og drikkevarerne i indkøbskurven. Det gør det svært at træffe sunde valg, mener ekspert. Niels Ahlmann Olesen

»Vi fremmer menneskers sundhed og samfundets og planetens bæredygtighed«, står der på et banner, når man træder ind ad døren hos verdens rigeste erhvervsdrivende fond, Novo Nordisk Fonden.

Alle ved, at fonden de seneste 100 år har tjent milliarder på at sælge medicin mod diabetes og de seneste år også mod fedme. Men at fonden i årtier har tjent penge på at sælge ingredienser, som kan gøre selv usunde fødevarer mere lokkende og lækre, er noget, de færreste har tænkt over.