Novo Nordisks topchef: Iværksætterånden er tilbage i virksomheden

Novo Nordisk leverede fredag et halvårsregnskab med vækst alle andre steder end på insulinmarkedet i USA og en opjustering. En del af forklaringen ligger ifølge topchef Lars Fruergaard Jørgensen i, at det er lykkedes at få mere iværksætterånd ind i den globale milliardkoncern.

Lars Fruergaard Jørgensen, koncernchef i Novo Nordisk, har støvet selskabets iværksætterværdier af for at få gang i væksten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Efter to et halvt år som topchef er det ifølge Lars Fruergaard Jørgensen lykkedes at genoplive iværksætterånden i Novo Nordisk, og det er en væsentlig grund til, at 2019 ser ud til at blive året, hvor medicinalkoncernen kommer ud af det vækstmæssige vadested, medicinalkoncernen har stået i de seneste tre år.

Fredag præsenterede Lars Fruergaard Jørgensen et halvårsregnskab, som viser vækst alle andre steder end på insulinmarkedet i USA, og Novo Nordisk har på den baggrund opjusteret deres forventninger til salgsvækst og indtjeningen.

Væksten skyldes først og fremmest, at Novo Nordisk det seneste halve år har øget salget markant i hele verden, bortset fra Nordamerika. Salget i International Operations, som Novo Nordisk kalder alt uden for Nordamerika, blev på 12 pct. målt i faste kurser. Der er tale om en bredt funderet vækst, både når man ser på lande og produkter.

Ny strategi kræver entreprenørskab

Forklaringen er et strategiskifte, som blev indledt i slutningen af 2016, efter at det var blevet offentliggjort, at Lars Fruergaard Jørgensen ville tiltræde som topchef 1. januar 2017. Strategiskiftet betyder, at Novo Nordisk er gået fra at fokusere på hele verden som ét marked, når selskabet lancerer og sælger produkter, til at tage udgangspunkt i, hvad der virker bedst på det enkelte marked.

For at gennemføre strategien har Novo Nordisk haft brug for at genoplive iværksætterånden, og det ser nu ud til at give resultat.

»Vi er skiftet til en »market-fit«-strategi, hvor de enkelte lande selv er med til at træffe beslutning om, hvilke produkter i vores portefølje de bruger til at vinde over konkurrenterne. Det kræver en mere entreprenøragtig leder, som tager ejerskab over markedet. Derfor har vi ansat nye landechefer udefra på nogle markeder, men det har langtfra været en revolution,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Ifølge Lars Fruergaard Jørgensen har det i lige så høj grad handlet om at få vakt den iværksætterånd, som altid har været en underliggende faktor i Novo Nordisk, til live internt.

»Omverdenen ændrer sig, og vi har måttet tilpasse os. Men det er ikke noget, der ændrer grundlæggende ved virksomhedens værdier. Novo Nordisk og Novo Nordisk-ånden blev skabt mange år tilbage og bygger på en iværksætters værdisæt. I takt med at vi har vokset os store, har vi måske nogle gange glemt, hvad det egentlig betød, og derfor er det min opgave at få det bragt frem i lyset igen,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Iværksætterånden breder sig også i forskningen

At få iværksætterånden frem har ikke kun været afgørende for at få sat gang i væksten på de internationale markeder. Selv om Novo Nordisk er langt fremme forskningsmæssigt, og f.eks. som de første har udviklet en tabletversion af det succesrige GLP1-middel til behandling af type 2-diabetes, er der også i forskningsafdelinger behov for at fokusere på nye værdier, som entreprenørskab, innovation og risikovillighed.

»Her har vi også været nødt til at fokusere på entreprenørånden. I Novo Nordisk har vi lige siden, vi blev etableret, arbejdet med at udvikle bedre og bedre insulin. Så udviklede vi GLP1-midlerne, og her har vi også fokuseret på at forbedre dem. Men det er naivt at tro, at Novo Nordisk kan blive ved med det. Derfor må vi tage nye teknologier ind, og det øger risikoen. Det fører til en anden ledelsesproblematik og kræver en videreudvikling af kulturen,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Nærmer sig 120 mia. i omsætning

Selv om problemerne med insulinmarkedet i USA fortsat fylder rigtigt meget for Novo Nordisk, ser det dog ud til, at den nye strategi og den øgede fokus på entreprenørskab giver resultat.

I 2016, 2017 og 2018 lå Novo Nordisks omsætning alle tre år og skvulpede lige under 112 mia. kroner. Holder udviklingen i salget fra første kvartal, hvor Novo Nordisks omsætning voksede med ni pct. målt i danske kroner til 59,3 mia kroner., kan Lars Fruergaard Jørgensen imidlertid se frem til, at omsætningen nærmer sig en ny milepæl på 120 mia. kroner ved udgangen af året.

Selv vurderer Novo Nordisk, at omsætningen vil lande et sted mellem 116 og 119 mia. kroner.

Ser man på produkter, er det først og fremmest lanceringen af Novo Nordisks nye GLP1-middel, Ozempic, som kun skal tages en gang om ugen, der trækker væksten. Ozempic nåede et salg på 3,8 mia. kroner i første halvår i år mod blot 264 mio. kroner i samme periode sidste år.

Intet bud på vækst i USA

Tilbage står spørgsmål om, hvornår USA igen bliver et vækstmarked for Novo Nordisk, som er præget af en meget stor politisk fokus på medicinpriser og det faktum, at en stor gruppe af amerikanere har svært ved at få råd til deres medicin på grund af den måde, det amerikanske system er skruet sammen på.

Ifølge Lars Fruergaard Jørgensen er det meget svært at forudse, hvad der kommer til at ske, da det i høj grad afhænger af, hvilke løsninger de amerikanske politikere finder frem til. Men han glæder sig over, at det trods alt går bedre med GLP1-midler i USA. Her var salgsvæksten 22 pct. trukket frem af det nye GLP1-middel Ozympic, som er under lancering.

Lægger lille bund under fremtidig vækst

Michael Friis Jørgensen, analysechef hos Alm. Brand Markets, mener da også ifølge Ritzau Finans, at de positive nyheder om Ozempic og salget på de internationale markeder bør dæmpe nogle af de bekymringer, der har været i aktiemarkedet omkring Novo Nordisks vækstmuligheder.

Om salget under for Nordamerika siger han til Ritzau Finans:

»Her har væksten bidt sig fast omkring ti pct., og det er stærkt, da det kan medvirke til at råde lidt bod på udviklingen i USA, hvor væksten er mere udfordret. Det lægger en lille bund ind i forhold til Novos fremtidige vækst.«

Aktiemarkedet reagerede da også forholdsvis behersket på halvårsregnskabet. Fredag eftermiddag lå Novo Nordisk i plus med omkring 0,6 pct., efter at kursen fredag morgen kortvarigt havde været et stykke oppe over to pct.