Norske Schibsted vil sidde på nordisk reklame-TV

Den norske mediekoncern Schibsted bød i går op til 5,2 mia. kr. for finsk firma som genvej til at komme til at dominere nordisk reklamefinansieret TV, herunder danske TV 2.

Schibsteds koncernchef Kjell Aamot nedtonede på et pressemøde i går betydningen af tilbuddet på finske Alma Media. Arkivfoto: Scanpix<br> Fold sammen
Læs mere
En chokbølge gik i går igennem den nordiske medieverden, da den norske mediekoncern Schibsted meddelte, at det - med lånehjælp fra Danske Bank/Fokus Bank og Nordea - vil betale op til 5,2 mia. kr. for de finske mediekolleger Alma Media.

Bl.a. det internationale telegrambureau Reuters Bureau oversatte omgående tilbuddet som et forsøg på at skyde genvej til at komme til at dominere nordisk reklamefinansieret TV, herunder danske TV 2.

Schibsted er selv en af de store ejere i norsk TV2, og ved at købe kontrol med Alma Media, der bl.a. driver finske MTV3, bliver selskabet også største aktionær i svenske TV4.

TV4 er sammen med Det Berlingske Officin blandt de konsortier, der byder på den majoritet i danske TV 2, som regeringen netop har sat på auktion.

Trods nummerforvirringen har de fire reklamefinansierede TV-kanaler masser af lighedspunkter og samarbejdsflader som de enkelte landes populæreste TV-kanaler, og de er alle klart større end f.eks. svenske MTGs Viasat og TV3-stationer.

»Nordisk platform«
Officielt nedtonede Schibsteds koncernchef Kjell Aamot på et pressemøde i går betydningen af tilbuddet på Alma Media.

»De to selskaber komplementerer hinanden både geografisk og operationelt. Tilsammen danner de en meget stærk nordisk platform for vækst. Vores ambition er ikke at skade andre med dette tilbud, men at gøre hvad der er bedst for Schibsteds aktionærer,« sagde koncernchefen Kjell Aamot på et pressemøde i Helsingfors.

Men på et samtidigt pressemøde hjemme i Oslo var Schibsteds strategichef Sverre Munck en smule mere direkte om, hvad opkøbsforsøget handler om:

»TV-industrien i Norden står over for en konsolidering. Når det finske medieforetagende ejer den kommercielle TV-kanal MTV3, er der en god mulighed for at øge vore andele på det marked,« sagde han ifølge et referat af mødet fra en udsendt reporter fra Svenska Dagbladet - som ejes af netop Schibsted.

Udfordring til Bonniers
Svenska Dagbladet ser i første omgang Schibsteds tilbud som en udfordring til svenske Bonniers, som hidtil har været største aktionær i både Alma Media og (med hjælp af Almas aktier) i TV4, og forudser en budkrig.

»En krig er en mulighed, men man må tage chancen. Jeg tror ikke, at det er realistisk,«siger Schibsteds bestyrelsesformand Ole Jacob Sunde, mens Bonniers adm. direktør Bengt Braun i går udsendte en pressemeddelelse om, at han - bl.a. på grund af sin bestyrelsespost i Alma Media - ingen kommentarer har nu.

At det hele især handler om reklamefinansierede TV-stationer fremgik også af antydninger i går fra Schibsted-ledelsen om, at de vil frasælge andele i selskabets finske aviser, men det var påfaldende, hvor uvillige branchens ledende aktører var til at udtale sig konkret.

Det Berlingske Officins adm. direktør, Joachim Malling afbrød i går julefrokostforberedelser for at sige: »Jeg har ingen kommentarer i dag.«