Norlax styrket yderligere af opkøb

Luksuslaks. Vellykket strategiskifte med satsning på højere kvalitet og overtagelse af Randers-virksomheden Stream Fish gør lakseproducent stærk.

Landets største producent af røgede lakseprodukter, Norlax A/S i Outrup ved den jyske vestkyst, har med succes ændret strategien radikalt til at satse mere på kvalitetsprodukter i den bedre ende af skalaen i de senere år.

Regnskaberne var i mange år en lang lidelseshistorie med underskud, men de seneste fire år har overskuddene været stabile, og i det nyeste regnskab nærmer det sig 15 mio. kr. før skat.

- Tidligere var vi meget volumenfikserede, men i de senere år har vi været meget kritiske hvad angår kvaliteten og satset på kunder og markeder, som vil betale for varen. Vi sælger nu til færre discountkæder og mindre til det tyske marked, hvor prisparametret dominerer, siger salgsdirektør Per Seeberg.

Opkøb styrkerNorlax overtog i denne uge Randers-virksomheden Stream Fish AS, der både tilfører nye kunder og nye produkter. Markedsmæssigt har Stream Fish kunder i Danmark, Italien og især USA, som Norlax vil få gavn af, og på produktsiden føjes blandt andet laksepølser til Norlax' i forvejen store sortiment.

Foruden USA har Norlax oversøiske markeder i Australien og Sydamerika, og af hensyn til dem skal der allerede nu mandes op til at producere til julehandlen.

Norlax venter således i den kommende tid at gå fra et par hundrede til op mod 230 medarbejdere, og en udvidelse af produktionskapaciteten med 30 procent er ved at være færdig.

Norlax har ikke formået at lokke nogle af de 35 hidtidige Stream Fish-medarbejdere til vestkysten og er derfor i markedet efter nye folk.

Foruden norske opdrætslaks forarbejder Norlax ørreder, hellefisk og canadiske vildlaks, og de 3500 ton færdigvarer eksporteres til det meste af verden med hovedvægt på Europa.

Råvarepriserne er med 25-26 kr. pr. kilo laks på et rimeligt niveau for tiden.

Den islandske opkøbsbølge i den danske fiskeindustri nåede for godt tre år siden Norlax, idet et konsortium af islandske investorer i samarbejde med Islandsbanki overtog virksomheden sammen med de to ledende medarbejdere, adm. direktør Ole Clemensen og salgsdirektør Per Seeberg.

Sælgeren var Norway Seefood. Investeringen i den næsten 90 år gamle virksomhed, der også er blandt de førende i Europa, har vist sig at være fornuftig, og forventningen er en omsætningsvækst omkring ti procent i år.

Forbrugere på flere kontinenter viser stigende efterspørgsel efter de røgede fiskeprodukter.