Norges største avis skifter udseende

Endnu en af de hæderkronede gamle aviser i Norden har valgt at gå ned i størrelse og udkomme med hele avisen i det såkaldte tabloid-format - altså samme størrelse som Urban. Norske Aftenposten krymper til nytår.

Som en steppebrand verden over skifter de ærværdige og traditionsbårne gamle nationalaviser i disse år format fra det gammeldags store broadsheet-format til det såkaldte tabloid-format som B.T og Urban.

Dagens Nyheter i Sverige og Independent i Storbritannien er blot nogle af de mest markante eksempler, og nu vælger Norges største avis, Aftenposten, at gå samme vej og foretage en historisk omlægning.

Målet er at gå over til tabloid med virkning fra 2005.

Frygten for at tabe store annonceindtægter har dog tidligere skræmt Aftenposten fra at gå ned i størrelse, men Aftenposten tror på, at den kan beholde sin position som »den troværdige, nyttige, vigtige og alsidige avis«, siger chefredaktør Hans Erik Matres ifølge kampanje.com.

Skiftet er dog også en konsekvens af, at morgenavisernes lønsomhed er blevet svækket betydeligt i de senere år. Og ovenikøbet i en »foruroligende grad«, som chefredaktøren udtrykker det.

Fornyelse er derfor påkrævet, og et af de nye strategiske træk bliver en omlægning af hele avisen til tabloid. Chefredaktøren tror tabloid-formatet vil være »en døråbner« i forhold til nye læsere.

Ole Johan Sjaastad, der er øverste chef i selskabet Tre Store, som sælger nationale mærkevareannoncer til sine ejere Bergens Tidende, Adresseavisen samt Stavanger Aftenblad, og som også samarbejder tæt med Aftenposten, tvivler dog på potentialet.

»Vores undersøgelser viser det stik modsatte,« siger Sjaastad til Kampanje. Han tror således ikke på, at en tabloid-overgang kan give Aftenposten en læser- og oplagsvækst.

I Danmark har senest Politikens Hus givet udtryk for, at også her overvejer man at lægge hele Politiken om til tabloidformat.