Nordeas netbank klar til håndtering af e-faktura

Elektronisk. Halvandet år efter det offentlige myndigheder indførte elektronisk faktura-tvang kan Nordeas netbank håndtere de elektroniske regninger.

Nordeas netbank kan nu, halvandet år efter indførelsen af elektronisk faktura-tvang i det offentlige, håndtere elektroniske regninger for mindre og mellemstore virksomheder. - Med denne løsning henvender vi os primært til mindre og mellemstore virksomheder, der udsender et mindre antal fakturaer om året. Eksempelvis den mindre håndværker, der udfører opgaver for en kommune, siger underdirektør Claus Greve fra erhvervsafdelingen hos Nordea.

Hver fjerde fakturaI dag anslås det, at cirka hver fjerde faktura - svarende til mellem 300.000 og 400.000 fakturaer - sendes til det med fysisk post til et såkaldt læs ind-bureau. Efterfølgende bliver fakturaen sendt elektronisk til det offentlige.
I Nordeas Netbank Erhverv vil man i fremtiden kunne indtaste oplysningerne og derefter fremsende dem elektronisk.

- Det er selvfølgelig målrettet fakturaer til det offentlige, men det kan også bruges til at sende fakturaer til privatkunder og andre virksomheder. Det er primært mindre virksomheder, der benytter sig af Læs Ind-bureauerne, mens de større virksomheder med mange fakturaer i dag benytter løsninger, der er integrerede med økonomisystemerne.
Claus Greve vurderer, at Nordeas netbank er den første i Danmark, der kan håndtere elektroniske fakturaer. Det afviser Danske Bank.
- I vores produkt Business Online har kunderne kunne afsende elektroniske fakturaer siden kravet blev indført af de offentlige myndigheder, siger afdelingsdirektør Claus Dannevig fra Danske Bank. Han fortæller, at antallet af fakturaer som afsendes elektronisk, er kraftigt stigende.