Noget af en vildkat

Hvis livet som firmabilist skal have lidt mere kolorit, er den nye Porsche SUV, Macan, en mulighed.

BMFORSKUD - Tesla S, Audi A 7 og Porsche Macan. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er nu noget specielt ved at køre Porsche. Og skal man ikke lige ud på kundebesøg, kan den nye Porsche Macan - lillebror til Porsche – baseret på platformen fra Audi Q5, bestemt være en charmerende mulighed.

Porsche Macan fås med tre motorvarianter: Macan S, Macan S Diesel og Macan Turbo til priser fra 1.272.163 kr. ekskl. levering og beskatningsgrundlag hos AutoWise Leasing fra 1.025.392 kr. Alle tre er med syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse og firehjulstræk som standard. Macan S har en 3,0-liters biturbo V6 med 340 hk, der tager 0-100 km/t på 5,4 sekunder, kører 11,5 km/l og har en topfart på 254 km/t. Macan S Diesel har en 3,0-liters V6 turbodiesel med 258 hk, der kører op til 16,3 km/l og er 6,3 sekunder om at nå de første 100 km/t. Topfarten er 230 km/t.

Macan Turbo, som vi tester her, har en ny 3,6-liters sekscylindret biturbomotor med 400 hk. Topfarten er 266 km/t, den kan køre op til 11,2 km/l, og trykker man pedalen i bund, flytter den sig fra 0-100 km/t på 4,8 sek.

Her er fornemmelse og sug i maven på den gode Porsche-måde. Den 3,6-liters V6-motor vræler på den gode måde, når man giver den gas under accelerationen, og vil man lege med, er det bare at gribe padlerne til gearskiftet, der sidder bag rattet.

Alle tre modeller har Sport-knap som standard. Vælger man at tilkøbe Sport Chrono-pakken, får man dog lidt flere knapper at lege med. Så følger Sport Plus, der strammer gearkasse, undervogn og styretøj yderligere op, og Launch Control, der giver den optimale acceleration, og reducerer accelerationstiden fra 0-100 km/t med 0,2 sekunder.

Som med andre SUV-biler er Macan ikke velegnet til egentlig terrænkørsel, men kun til lettere off road. Til gengæld ligger Macan pladask solidt på vejen med sine fire poter. Som en rigtig Porsche er Macan som udgangspunkt baghjulstrukket. Kræver underlaget mere, sender Macan nogle af sine kræfter til forakslen. På den måde bevarer Macan sit sportslige dna.

Normalt har Jaguar haft patent på begrebet vildkat, men med Macan, der betyder tiger på indonesisk, har Porsche lånt betegnelsen for en stund.