Ni ud af ti virksomheder kontaktes af annoncehajer

Fup. Annoncehajerne koster fortsat danske virksomheder et trecifret millionbeløb, vurderer Håndværksrådet.

Trods en massiv interesse fra medier og politi, fortsætter annoncehajerne, der lever af at snyde virksomheder til at blive optaget i værdiløse registre på internettet, med at kontakte landets mindre og mellemstore virksomheder.

Ifølge en undersøgelse udført blandt Håndværksrådets medlemmer bliver ni ud af ti af medlemmerne kontaktet af mindst een annoncehaj om året.

- Deres aggressive fremfærd koster årligt dansk erhvervsliv et tre-cifret millionbeløb. De fleste af disse penge kommer fra små og mellemstore virksomheder, der er de foretrukne ofre for annoncehajernes virksomhed, udtaler Jeppe Rosenmejer, der er jurist i Håndværksrådet.

PolitianmeldelseHåndværksrådet har i en årrække været særdeles aktive i jagten på annoncehajerne. Brancheorganisationen står blandt andet bag den politianmeldelse, der har ført til, at der rejses tiltalte mod Dansk Tele Support A/S for bedrageri.

- Henvendelser om Dansk Tele Support A/S udgør næsten halvdelen af alle de henvendelser, vores hotline mod annoncehajer får, udtaler Jeppe Rosenmejer.

Han vil ikke udelukke, at der er flere politianmeldelser undervejs.

- Vi er i stadig dialog med myndigheder og politikere i et forsøg på at få stoppet annoncehajernes skadelige og ulovlige virksomhed. Vi er klar med yderligere initiativer for at komme problemerne med annoncehajer til livs. Vores målsætning er at få myndighederne til at gøre noget afgørende ved dette ulidelige problem for utallige mindre virksomheder og iværksættere, udtaler juristen.

- trichs