Netto satser voldsomt i Sverige

Læs mere
Fold sammen
Ældre skånsk mand ved Øresundsbroen. Han forstår ikke, hvad vi skal med den bro - ud over at det nu er lettere

at komme til Netto. De fleste kender reklamespottet fra Netto, som nu ikke længere er aktuelt.


Sydsverige får nemlig

selv sine Nettobutikker.


Den første er netop åbnet i Trelleborg, og Nettofolkene forventer åbning af 20 butikker

i år og 25 om året i de næste tre til fire år. De skal alle ligge i det sydsvenske område - i linien

Göteborg - Jönköping - Västervik.


Den danske landechef Mark Jensen står i spidsen for aktiviteterne

i Sverige.


Han forklarer, at Netto i første omgang holder sig til de sydlige områder, fordi distributionsomkostningerne

er store i detailhandelsbranchen. Derfor skal butikkerne ikke ligge alt for langt væk i forhold til lageret i Halmstad, hvor

hovedkontoret også er placeret.


- Mange skåninger kender allerede Netto, men vi skal ikke så langt mod nord

og vest, før kendskabet er temmelig lavt. Vi er kun få danskere herovre, og vi har haft stor gavn af, at kunne ansætte

svensk arbejdskraft med erfaring fra København. Desuden har der været stor interesse fra lokale svenskere siger Mark

Jensen, der regner med at Netto i Sverige har 700 ansatte om tre år.



Joint venture

Netto i Sverige er et 50/50 joint

venture mellem ICA Ahold AB og Dansk Supermarked A/S.


ICA Ahold er et hollandsk-svensk samarbejde og blandt verdens største detailhandelskæder.

I Sverige er kæden den største.


Mark Jensen forklarer videre, at Netto Sverige skal videreføre det danske koncept

med enkelte justeringer.


Hverken han eller Mads O. Krage, der er direktør for Netto-kæden vil afsløre noget

om de økonomiske perspektiver i den svenske satsning.


- Vi vil investere efter behov, og bruge det sædvanlige Netto-koncept, hvor

vi både opkøber eksisterende butikker og bygger op fra grunden. I Sverige findes fortsat en række mindre supermarkeder,

hvor der ikke er foregået et generationsskifte som i Danmark. Flere af disse butikker er interessante at opkøbe, og vi

går efter min opfattelse ind i Sverige på det helt rigtige tidspunkt, siger Mads O. Krage.


Han fortæller, at

80 pct. af varerne i Sverige er svenske varer. Netto satser på, at man ret hurtigt opnår et stort nok indkøbsvolumen,

så der kan leveres varer til en konkurrencedygtig pris.


Målet er lavpris med 15-20 pct. lavere priser end resten

af dagligvaremarkedet.


- Foreløbig går det godt med salget af røde pølser som slagvare i Trelleborgbutikken,

forklarer Netto-direktøren.