Netsvindel er eksploderet i USA

Omfattende fiskeri efter kreditkortnumre og pin-koder via falske e-mails og falske hjemmesider koster milliarder i udlandet.

Netsvindel er eksploderet i USA - 1
57 millioner amerikanere har været udsat for phishing de sidste 12 måneder. Af dem er 19 procent gået i fælden og har tilsammen tabt omkring 1.2 milliarder dollars. Foto: Scanpix
Læs mere
Fold sammen
I 2003 begyndte et af internettets mest omfattende svindelnumre, kendt som "phishing", at gribe om sig. Phishing er en sammentrækning af "fishing" (fiskeri) "Phony" (falsk), hvilket er meget beskrivende for fænomenet, der går ud på at fiske efter netbrugeres adgangskoder til bankkonti eller deres kreditkortoplysninger, når de handler på nettet.

Phishing sker blandt andet via e-mails, der indeholder links til tilsyneladende velkendte hjemmesider, virksomheder og populære online tjenester. De hjemmesider, der henvises til er imidlertid falske, men fremstår så troværdige, at en uforsigtig bruger vil følge anvisningerne på siden og indtaste følsomme oplysninger.

I USA er svindlen nærmest løbet løbsk, og en undersøgelse udført at analysefirmaet Gartner i foråret konkluderer, at 57 millioner amerikanere har været udsat for phishing i løbet af de sidste 12 måneder.

Af dem er 19 procent gået i fælden og har tilsammen tabt omkring 1.2 milliarder dollar (godt 6.6 milliarder kroner). Også i Storbritannien er problemet voksende, og de britiske banker vurderer, at deres netbankkunder på et år har mistet mere end 4,5 mio. pund svarende til knap 50 millioner kr.

I følge den amerikanske organisation "The Anti-Phishing Working Group" var antallet af phishing-sider på nettet på 1142 i oktober i år. Samtidig er antallet af phising-angreb tredoblet siden sommeren.

I Storbritannien har bankerne har etableret en hjemmeside, hvor forbrugerne og mindre erhvervsdrivende kan finde oplysninger og gode råd om, hvordan man undgår at blive udsat for det stærkt stigende svindelproblem. I USA er IT-virksomheder som blandt andre AOL, Earthlink og eBay begyndt at tilbyde kunderne softeware, der kan detektere og advare om svindelsiderne.

Herhjemme har en del danskere også modtaget nogle af de falske emails, som typisk har været fra Citibank, eBay eller AOL.

Men selvom Carsten Stenstrøm, IT ansvarlig i Danske Bank, endda også selv har modtaget phishing emails vurderer han, at problemet her i landet ikke er så stort og stadig er håndterbart. Muligvis er det fordi netbankerne Danske Bank inklusive, benytter andre sikkerhedsløsninger end det traditionelle bruger-ID og pasword eller pinkode.

Danske Bank anvender f.eks. såkaldte nøglefiler, hvor man kun kan få adgang til en konto, hvis man har en speciel fil, der enten kan ligger på ens computer eller på en diskette.

- Vi kan da helt sikkert godt se, at der sker noget derude, også i vores egne indbakker. Vi får jo også selv svindel emails. For et halvt år siden ændrede vi sikkerhedsbeskrivelsen på vores hjemmeside, og der var vi faktisk ret meget i tvivl om, om det var nødvendigt at skrive noget om phishing. Men nu kan vi se, at det var en god ide, at vi endte med at gøre det, siger Carsten Stenstrøm.

Forbrugerstyrelsen har lavet en guide til sikker e-handel. Her kan du se, hvad du skal være opmærksom på, når du udleverer dine konto- eller kortoplysninger. Der er en række råd til, hvad du gør, hvis skaden er sket, samt hvilke muligheder du har for at få dine penge igen.