Betalingsvirksomheden Nets kritiseres af Finanstilsynet for dårlig kommunikation under et it-nedbrud i juli, der skabte betalingsproblemer.
Det oplyser tilsynet i en pressemeddelelse torsdag.
Nedbruddet, der varede omkring tre timer, gjorde, at kortbetalinger blev afvist. Problemerne berørte forretninger og personer i Danmark, Norge og Sverige
Det fik blandt andet konsekvenser for Tivoli i København, festivalen Grøn Koncert og betalingsanlæggene ved Storebæltsbroen. I sidstnævntes tilfælde førte det til lange køer.
Den utilstrækkelige information fra Nets har nu ført til et påbud fra Finanstilsynet.
Virksomheden oplyser i sin egen pressemeddelelse, at den har taget kritikken "meget alvorligt".
På den baggrund er der allerede iværksat ændringer af arbejdsgange, der fokuserer på kommunikation og udvikling af offline betalingsmuligheder.
- Vi er bevidste om vores samfundsmæssige rolle og ansvar som leverandør af kritisk infrastruktur, siger Allan Bonke, landechef for Nets Danmark, i meddelelsen.
- Jeg erkender, at vores kommunikation under hændelsen den 19. juli ikke var god nok. Vi har lært af det, der skete, og har siden igangsat en række tiltag, der vil styrke vores driftsstabilitet og give de forretningsdrivende og Danmark en højere grad af betalingssikkerhed -- også under nedbrud og krisesituationer.
I første omgang stod det ikke klart, hvad der havde forårsaget det omfattende nedbrud. Senere kom det frem, at det skyldtes en teknisk fejl i selskabets systemer - " en sjælden komponentfejl" i den bagvedliggende infrastruktur, som håndteres af en "global partner".
I kølvandet på hændelsen blev tilsynet bedt af Erhvervsministeriet om en redegørelse, der er blevet offentliggjort torsdag.
Om påbuddet siger erhvervsminister Morten Bødskov (S), at det er den rigtige beslutning.
- Nedbruddet i juli viste, at Nets ikke havde styr på sin krisekommunikation, hvilket ramte både danskere og erhvervsdrivende, siger han i en pressemeddelelse fra ministeriet.
- Nets har en særlig position i det danske betalingssystem og en særlig forpligtelse til at sikre hurtig og præcis information. Det har de ikke levet op til. Det går jeg ud fra ikke er tilfældet i fremtiden.
/ritzau/