Netbutikkerne har taget e-mærket til sig

E-handel. De danske netbutikker er blevet modne i 2007. Lad-stå-til mentaliteten er blevet lagt på hylden og branchens gældende regler i form af e-mærket er hevet ind i varmen.

Siden år 2000 har e-mærket forsøgt at gøre sit gennembrud blandt de danske intenetbutikker og dermed skabe en standard for sikker nethandel.

Men det har i mange år knebet med at forklare de danske netbutikker fornuften i at efterleve de regler det kræves, så butikkerne kan pryde sig med det såkaldte e-mærke.

2007 har dog været et gennembrud for e-mærket. Sådan vurderer e-handelfondens direktør Lars Schmidt Larsen det snart forgangene år.

Væksten i antallet af netbutikker, som er blevet godkendt til at benytte e-mærket har været markant i 2007. 1. januar 2007 havde 388 virksomheder taget ordningen til sig, og fra dags dato er 517 virksomheder godkendt til at bære mærket.

Også i forhold til antallet af virksomheder, der fravalgte e-mærket i 2007, er der grund til optimisme.

- Sidste år fravalgte 72 butikker e-mærket i løbet af året. Over halvdelen begrundede fravalget med, at de ikke ønskede at leve op til reglerne. I år har vi registreret, at 32 virksomheder har valgt at forlade ordningen. Denne gang var det dog kun tre af butikkerne, der forlod ordningen, som en konsekvens af, at de ikke ville leve op til kravene. Resten var på grund af naturligt frafald i form af konkurser og fusioner, forklarer Lars Schmidt Larsen.

Barrieren er frygtE-mærkets funktion er i bund og grund, at nedbryde frygten for at blive snydt på nettet, som er den største barriere for en yderligere udbredelse af e-handel.

En undersøgelse foretaget af konkurrencestyrelsen, der blandt andet fokuserer på, hvorfor folk ikke benytter sig af nettets butikker, viser, at 68 procent siger, at de er usikre ved at betale over nettet. Den samme undersøgelse viser, at kun en procent har oplevet, at betalingskortet blev misbrugt på nettet.

- E.handel har efterhånden fået sit gennembrud, men der er stadig nogle parametre, som vi skal arbejde med. Et af dem er, at blive ved med at øge tilliden til e-handel, siger Lars Schmidt Larsen.

E-handelfonden tilskriver desuden butikkernes øgede interesse i e-mærket, den aktive rolle som Forbrugerombudsmanden er begyndt at spille på området. I løbet af 2007 blev ikke mindre end ti butikker meldt til politiet, fordi de ikke levede op til kravene om fortrydelsesret.