Nestlé booker selv alle erhvervsrejser online

De rejsende medarbejdere hos Nestlé Danmark A/S henvender sig til rejsebestiller Merete Emanuel, som derefter selv booker rejsen online. Det sker via Travellinks hjemmeside - og har givet Nestlé store besparelser i både tid og penge.

Nestlé booker selv alle erhvervsrejser online - 1
Det Internet-baserede rejsebureau Travellink sad i 2003 på 30 procent af online-markedet i Danmark. Her ses Branch Manager Sophie Hulgard, Travellink, flankeret af nordisk indkøbschef Christian Diget og rejsebestiller Merete Emanuel, begge fra Nestlé Danmark A/S, der booker stort set alle rejser online via Travellinks hjemmeside. <br>Foto: Liselotte Sabroe <p><br> Fold sammen
Læs mere
Nestlé er en af verdens største fødevarevirksomheder. Men det betyder ikke, at der ruttes med pengene.

Hos Nestlé Danmark A/S, der er en del af den schweizisk baserede koncern, sørger den nordiske indkøbschef Christian Diget for, at Nestlé optræder omkostningsbevidst i rollen som indkøber, også når det gælder rejser.

Rejsebudgettet er 2,0-2,2 mio. kr. og har gennem et par år været faldende. Det skyldes ikke mindst, at Nestlé for et par år siden skiftede et af de traditionelle danske erhvervsrejsebureauer ud med rejsebureauet Travellink, der har specialiseret sig i online-løsninger.

»Tidligere bookede vi en stor del af rejserne via telefonen. Men vi følte, vi brugte for meget tid på det. I dag har vi kun én rejsebestiller, og hun klarer selv næsten 100 procent af alle rejsebestillinger online. Det har medført store besparelser i tid og penge,« siger Christian Diget.

Den omtalte rejsebestiller hedder Merete Emanuel, Nestlé kontor administration, og stort set alle selskabets cirka 1000 årlige rejsebestillinger tastes ind i systemet hos Travellink via hendes fingre. Kun, når hun holder fri, tager andre sig af at booke rejserne online.

»Jeg bestiller simpelthen rejser for alle i huset. Vores rejsemønster er relativt simpelt med mange rejser inden for Skandinavien og det øvrige Europa. Vi rejser især meget mellem Danmark og hovedkvarteret i Schweiz. Derfor passer et online booking system meget fint til vores behov her i virksomheden,« forklarer Merete Emanuel.

Omkostningsbevidst
Nestlé har i lighed med andre virksomheder fået en del foræret på rejsebudgettet, ikke mindst det seneste år, hvor priserne på flybilletter generelt er faldet. Men prisfaldet har ikke virket som en sovepude på rejseindkøberne.

»Vi har kunnet se, hvordan rejsebudgettet er blevet mindre over tid. Men det skyldes ikke prisfaldet alene. Vi er også selv blevet mere omkostningsbevidste. Vi har færre rejsende medarbejdere end tidligere, og desuden er vi blevet bedre til at vælge et rejsemønster, der svarer til rejsens formål. Vi overvejer også, om rejsen overhovedet er nødvendig,« siger Christian Diget.

»Man kan måske mene, at rejsebudgettet udgør en meget lille del af Nestlés samlede budget. Men i en nordisk organisation betyder det faktisk meget, at man er omkostningsbevidst overalt. Rejser er noget meget synligt i en organisation. Mens medarbejderne har svært ved at forholde sig til, hvad en lille dims må koste, så har alle en holdning til rejser. Derfor er der en stor signalværdi i, at man sætter fokus på at rejse så billigt som muligt.«

Ifølge Christian Diget er rejsepolitikken hos Nestlé Danmark formuleret, så medarbejderne skal rejse så billigt som muligt - når det blot ikke medfører større gener for dem.

Det betyder, at han også selv er vant til at rejse på lavpris. Som nordisk indkøbschef har han op til 60 årlige rejsedage. Og han mærker ikke nogen gener ved at rejse billigt.

»For mig er det at rejse med fly blevet som at tage bussen. Jeg har ikke de store forventninger eller krav til selve flyveturen, når jeg først sidder i flyet. For mig er de største irritationsmomenter ventetider i lufthavnen og så videre. Jeg savner ikke Business Class - jo, hvis jeg kunne få det gratis! Men jeg vil ikke betale en masse ekstra for champagne,« siger Christian Diget.

Sparer telefontid
For den daglige rejsebestiller hos Nestlé er det vigtigste, at der spares tid ved at booke online frem for at bruge telefonen, som man gjorde tidligere.

»Det betyder, at jeg får mere tid til at løse mine andre opgaver på arbejdet. Der var som regel en del ventetid i telefonen, som jeg slipper for nu. Det eneste problem er de yderst få gange, hvor der er problemer med teknikken, f.eks. Internet-forbindelsen. Men så kan jeg jo stadig ringe. Man kan altid ringe og få det personlige råd, hvis man har behov,« siger Merete Emanuel.

Nestlé forsøger desuden at planlægge rejseaktiviteterne så lang tid i forvejen som overhovedet muligt. Dermed opnås de bedste rabatter på flybilletterne.

Netop prisen er til syvende og sidst afgørende for selskabets rejsepolitik.

»For mig er succeskriteriet, at vi kan rejse billigere og bruge mindre arbejdstid på at bestille rejserne. Lavere omkostninger. Rejser er for mig en helt almindelig vare, der ikke længere adskiller sig så meget fra alle de andre varer, vi indkøber. Hele luksuspræget er gået af rejseaktiviteterne. Det er jo bare forretning,« fastslår indkøbschef Christian Diget.