Nedbrud hos Nets og strømsvigt i Sydeuropa har tydeliggjort, hvor sårbare vores samfund er, når digitale betalingsløsninger er ude af drift.

Derfor har Nationalbanken opdateret sine anbefalinger til både erhvervsdrivende og borgere, når det handler om at håndtere lignende situationer fremover.

Banken råder blandt andet til, at man altid har et mindre kontantbeløb på omkring 250 kroner liggende i tilfælde af, at almindelige betalingsløsninger er ude af drift.

Og så anbefaler den, at man ud over at have flere betalingsmuligheder til rådighed også har mindst to fysiske betalingskort fra forskellige udbydere liggende - og at man kan huske deres pinkoder.

Selv om betalingskort er sårbare i tilfælde af eksempelvis strømsvigt, så har mange butikker mulighed for at tage imod såkaldt offlinebetaling, der først gennemføres, når der igen er forbindelse til bankernes systemer.

Og det er netop det, Nationalbanken råder de erhvervsdrivende til at sikre.

Samtidig anbefales det, at butikker og andre erhvervsdrivende har planlagt en procedure for, hvad der præcis skal ske, hvis man ikke kan bruge de gængse betalingsmuligheder - og at sikre, at personalet kender til proceduren.

Ulrik Nødgaard, der er direktør i Nationalbanken, ser offlinebetalinger som "en nøgleløsning, der skal sikre, at borgerne fortsat kan betale, hvis systemerne svigter".

Men andre betalingsløsningerne kan også vise sig at være gangbare i en nødsituation.

- Derfor har vi i de opdaterede anbefalinger øget fokus på kontanter, og vi har også sat et beløb på, som man kan bruge som pejlemærke.

- Derudover har vi tilføjet et råd om at have en løsning som for eksempel MobilePay på mobilen. Med fysiske kort, kontanter og en betalingsløsning på mobilen står man et godt sted, siger han.

/ritzau/