Når det skal være nemt

Familien leverede startkapitalen, men Stelios Haji-Ioannou fik pengene til at yngle. I løbet af tolv år har græsk-cyprioteren skabt sig et konglomerat af billig-selskaber, bygget op omkring flyselskabet easyJet.

Stelios Haji-Ioannou. Født i Athen i 1967, søn af stifteren af den cypriotiske shipping-gigant Troodos Maritime. Flyttede i 1984 til London, hvor han fik en bachelor-grad på London School of Economics og en shippinguddannelse på City University Business School. Hæger om sit private og sociale liv, som kun meget få har indblik i. Opholder sig ofte i Monaco, hvor hans far er konsul for Cypern. <br>Foto: Bloomberg Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>»Jeg er lidt berørt over at sidde i panel med Michael Dell, der er en af mine helt store forbilleder,« sagde Stelios Haji-Ioannou, da han til topmøde i Davos i januar var bænket ved siden af den amerikanske mangemilliardær.

»Du er ganske frygtindgydende selv,« svarede Michael Dell.

Ingen tvivl om det. Ved første øjesyn virker Stelios Haji-Ioannou, der underskriver sig selv som serieentreprenør og formand for easyGroup, som en stor glad bamse, hvis afvæbnende smil hurtigt vinder sympati.

Men tag ikke fejl. Der er meget lidt godmodighed over Haji-Ioannous forretningsmodel, der på rekordtid har gjort den 37-årige bulderbasse til milliardær. Hans konglomerat af selskaber har vendt op og ned på luftbranchen, har skabt en succesfuld forretning inden for biludlejning, internetcafeer og andet og begiver sig nu ind i telesektoren for at bide de etablerede mobilselskaber i haserne med easyTelecom.

For slet ikke at nævne hotel-, krydstogt- og busprojekterne, eller easyGroups jagt efter en anerkendt chefkok, der skal designe pizzaer til en ny kæde, easyPizza.

Simpel forklaring
Hemmeligheden bag Haji-Ioannous succes er enkel. Han sparer omkostninger ved kompromisløs brug af internettet, og han har været en af pionererne, der har fået os alle til at stille spørgsmål ved, om måltidet ombord på flyveren virkelig er flere tusinde kroner værd?

Easy-selskaberne lægger ikke skjul på, at det handler om at levere så billigt som muligt. Lejer du en bil hos easyCar, skal du selv vaske den inden den afleveres, medmindre du vil betale ti pund ekstra. Går du i en easyCinema-biograf, kan du ikke købe slik eller sodavand.

Stelios Haji-Ioannou bevæger sig hjemmevant i medierne og personificerer easygruppens forretningsstil. Han høstede mange point, da han i 1998 opfordrede almindelige grækere til at troppe op til en retssag og støtte ham i opgøret med rejsebureauerne, som han havde beskyldt for karteldannelse. De fremmødte modtog en gratis flybillet.

Den aggressive stil er en del af konceptet, og ind til videre har det virket perfekt for Stelios Haji-Ioannou.

Lå i generne
Det lå nærmest i generne, at den unge græsk-cyprioter efter sin uddannelse i London ville bevæge sig ind i forretningslivet. Hans far opbyggede et af verdens største shipping-selskaber, Troodos Maritime, der havde en ganske anseelig flåde i international sammenhæng. Stelios, der også har et engelsk statsborgerskab, var derfor både født med en guldske i munden. Hans første forretningseventyr begyndte i shipping-branchen, da han brød ud af farens selskab med en farvelcheck i hånden på 30 millioner dollar, og startede sit eget shippingselskab, Stelmar, i 1992. Han var med sine egne ord træt af, at hans far, der officielt havde trukket sig tilbage, alligevel stod op hver morgen og råbte af ham og de ansatte over telefonen, gik til frokost, og kom tilbage for at råbe lidt mere af Stelios.

Stelmar fik succes, Stelios begyndte at kede sig og fik lyst til nye udfordringer. I 1995 startede han easyJet, hvis motto var, at en flyvetur fra London til Edinburgh og Glasgow ikke skulle koste mere end et par jeans.

Siden er det gået stærkt for det nye flyselskab, som i dag har 143 ruter mellem 43 europæiske lufthavne. Fra at have fløjet 30.000 passagerere i 1995, fløj easyJet mere end 20 millioner passagerere sidste år på sine 72 fly. Selskabet har i dag næsten 3.500 ansatte, er mere end ti milliarder kroner værd og er kronjuvelen i Haji-Ioannous easyGroup, der ser ud til at kunne forandre alt til guld ved en let berøring.

Tanker sprang i luften
Stelios Haji-Ioannou kender om nogen risikoen ved at knytte eventyret til et enkelt varemærke. En skelsættende begivenhed i hans liv var da Stelios Haji-Ioannou som topdirektør i farens firma i 1991 oplevede, at selskabets tanker Haven sprang i luften ud for Genuas kyst. Fem besætningsmedlemmer mistede livet og halvtredstusinde ton råolie røg i Middelhavet. Stelios Haji-Ioannou blev anklaget for manddrab, men har siden vundet tre appelsager, og er, efter eget udsagn, nu endelig en frikendt mand.

»Hvis du tror, at sikkerhed er dyrt, så prøv en ulykke,« har han siden sagt om begivenheden, der nær knækkede den grinende milliardær.