Mystik om eksploderet skib

Den danskdrevne kemikalietanker, der eksploderede ved Sardinien, var bygget på tyrkisk værft med meget begrænset erfaring i tankskibsbyggeri. Byggetilsynet lå hos danske BR Marine.

Læs mere
Fold sammen
Det danske Clipper rederi og forsikringskoncernen Tryg er ikke alene om at arbejde på højttryk for at finde en årsag til døds-eksplosionen på kemikalietankeren Panam Serena nytårsmorgen.

Også det danske konsulentfirma BR Marine har folk i havnebyen Porto Torres på Sardinien, hvor havneanlægget brændte i fire dage efter den voldsommme eksplosion på Panam Serena.

BR Marine har nemlig ført tilsyn med byggeriet af det eksploderede skib og har derfor stor interesse i at få klarlagt årsagen til de voldsomme eksplosioner, som kostede to besætningsmedlemmer livet.

Panam Serena blev færdigbygget på det tyrkiske værft Yardimci for godt et halvt år siden. Skibet er nummer fire i en serie af syv hypermoderne kemikalieskibe fra værftet, der hidtil udelukkende har bygget skibe til tørlast. Skib nummer fem leveres til Clipper denne måned, nummer seks til sommer og nummer syv om et år.

På BR Marines engelsk-sprogede hjemmeside står der følgende om tilsynsopgaven for Clipper rederiet på Yardimci-værftet:

»Da det var de første tankskibe, der nogensinde er bygget på Yardimci Skibsværft har vores supervisions-job i mange aspekter været et detaljeret samarbejde med værftet om, hvordan man bygger en avanceret kemikalietanker«.

Vil ikke kommenterer
BR Marines konsulenter bor ved og har daglig gang på værftet, hvor de varetager Clipper rederiets interesser.

BR Marines direktør Torben Ravn bekræfter over for Berlingske Tidende, at ansvaret for byggetilsynet med serien af skibe, som går under serienavnet »Clipper Leader«.

»Men jeg har ingen kommentarer. Det er Clipper, som kommunikerer med pressen,« siger Torben Ravn.

Søren Halsted, adm. direktør i Clipper Denmark A/S, oplyser, at den tekniske håndtering af skibet også efter værftets overdragelse til Clipper har været udliciteret til BR Marine.

»BR Marine er i samme situation som os. De har et udtalt ønske om at få skabt klarhed hurtigst muligt. Vi forestiller os ikke, at der er sket fejl i byggeprocessen, eller at vore rådgivere har ansvar for det her. Vores rådgivere har løst deres opgaver helt tilfredsstillende,« siger Søren Halsted.

Ansvarsplaceringen for ulykken er ud fra et forsikringsmæssigt synspunkt et nøglepunkt. Trygs eksperter i skibsforsikring er på stedet og har foreløbig erklæret, at Panam Serenas skrog aldrig mere kommer ud at sejle.

»Motoren ser for så vidt pæn ud. Men om det kan lykkes eller betale sig at bjærge den, er uafklaret. Lige nu overvejer vi, om vi skal betegne ulykken som et total-forlis,« siger Carsten Mortensen, direktør i Trygs marine-afdeling.