Muligheder skal ikke oversælges

Meget mangler endnu at falde på plads, før radiochippene rigtigt vil fange an. Det vil ikke nødvendigvis koste hoveder, mener Accenture.

»Vi er meget forsigtige med ikke at oversælge teknologien.«

For selv om Stephen Proud som associeret partner i konsulentvirksomheden Accentures forsyningsenhed sagtens kan se perspektiver og muligheder i de små radiochips, mangler en række ting at falde på plads. Først til september fastlægges f.eks. standarderne for, hvilke radiofrekvenser de fremover skal sende på, og før da vil der næppe ske store investeringer i firmaernes infrastruktur her i Europa.

»Især forsyningskæden - hele distributionen - vil mærke effekten. Varemodtagelse er ofte flaskehalsen. Det tager tid at løfte varen, finde stregkoden, scanne og måske scanne igen, fordi stregkoden ikke blev rigtigt aflæst. Ved at bruge radiochips strømlines processen, da modtagelse og tælling sker mere eller mindre parallelt. Det vil frigøre folk - men ikke nødvendigvis føre til færre ansatte. For efter at have brugt mange penge på at indføre systemet, skal der hyres folk til resten af logistikken,« siger Stephen Proud til Berlingske Tidende.

Tid til kundeservice
Han mener, at der dermed kan gives bedre kundeservice. Men samtidig vil større og nøjagtigere viden om varelageret i mange tilfælde spare kostbare udbygninger af lagerhaller. Endelig vil datofølsomme varer - f.eks. mad - ved en hurtigere distribution få længere levetid i forretningen, så butikken skal kassere mindre og slipper for at sætte prisen ned, når udløbsdatoen truer.

»Derved får forbrugeren friskere varer, og hvis registreringen af varerne samtidig kun sker på kasser og æsker og ikke på selve varen, er vi ude over problemerne med privatlivets fred, fordi radiochippen pilles af ved kassen,« siger Stephen Proud.

Han tror, at Europa kommer lidt senere i gang end USA, bl.a. på grund af geografien. Og han er spændt på, om detailhandelen også her vil tvinge leverandørerne til at levere varer med radiochips i, eller om man vil betale sig fra at få det gjort.